Springen naar inhoud

Eenvoudige uitleg GC-MS

• Log in om te kunnen reageren

frili

frili

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 maart 2011 - 15:59

Kan iemand mij zo gemakkelijk mogelijk uitleggen wat dit exact is, ben al wanhopig aan het googlen maar de termen zijn mij toch te lastig.

Bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3322 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 maart 2011 - 16:02

GC op wiki makkelijker kan ik het niet uitleggen.

Een MS is een apparaat dat de massa meet van de fracties die uit de GC komen. Door de retensietijd te vergelijken op een bepaalde kolom met de massa kunnen "onbekende" stoffen geidentificeerd worden.

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

azvvo

azvvo

• >100 berichten
  • 220 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 maart 2011 - 21:42

Ja brengt een vloeistof in de injector welke erg heet is +/- 250C hierdoor komen je component in de gasfase waarna ze op de kolom worden gebracht. Op de kolom worden je componten gescheiden doordat de ene component meer vertraging heeft dan de andere component door de polariteit van je kolo polair/apolair. Waarna ze zijn gescheiden je componenten komen ze de MS in dus je detector in dit geval. Het begint met dat ze in de MS in de bron komen na de GC hier wordt je component als het ware in stukken geslagen(gefragementeert). Hier zijn twee manieren voor maar dat doet voor jou verhaal er verder niet toe. Elk molecuul fragmenteert met een specifiek patroon uniek voor dit molecuul waardoor je jouw component kan identificeren. Is dit een beetje duidelijk verhaal wat je wil horen?

Pelson

Pelson

• >250 berichten
  • 318 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2011 - 21:12

Of, zoals ze het mij nog uitlegden: een MS is een soort moleculaire weegschaal...
(nogal zr simplistisch, maar bon)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures