massaverhouding koper-jood

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 21

massaverhouding koper-jood

Kan het kloppen dat de massaverhouding van koper en jood in koperjodide 5/31 is?

mvg DroesKLA

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: massaverhouding koper-jood

Nee, voor zowel koper(I)jodide als koper(II)jodide klopt dat niet.

Berichten: 21

Re: massaverhouding koper-jood

oei,

Ik heb 0,500g kopersulfaat waarvan 0,125g koper is, en dan heb ik nog 0,300g Jood.

Dan is mijn massaverhouding toch 0,125g/0,300g = 0,025g/0,060g = 0,005g/0,012g.

En dan kan je dit nog testen of dit klopt mbv de tabel van mendeljev?! klopt dit?

grtz Dries

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: massaverhouding koper-jood

Ik snap niet wat je bedoelt. 8-[

Je had koperjodide en nu heb je ineens kopersulfaat met daarbij jodide?

Als ik 1 kg appelen heb en nog een pond peren, dan is de massaverhouding peren/appels 1/2.

Maar zoiets bedoel je niet want anders had ik nooit kunnen nagaan of de massaverhouding koper/jodide 5/31 is. Ik ging ervan uit dat je de massaverhouding in koper/jodide in koperjodide bedoelde. Kennelijk niet dus.

Kotom: wat heb je nu precies en wat wil je precies weten?

Berichten: 21

Re: massaverhouding koper-jood

sorry voor de onduidelijkheid...

Ik zoek de massaverhouding koper - jood in koperjodide.

In de proef die we moesten doen, kregen we 0,500g kopersulfaat waarvan 0,125g koper is. Na het toevoegen van 10mg kaliumjodide en nog een paar andere stoffen, werd er neerslag gevormd. Dit heterogeen mengsel moesten we dan filtreren en laten drogen.

Dan hielden we een vaste stof over op het filtreerpapiertje dat 1,292g woog.

Er werd gezegd dat de neerslag bestond uit koperjodide, dus wisten we dat er geen andere stof op het filtreerpapiertje zat.

--> we hebben dan 0,125g Cu en de massa van jood is 1,292g (alles) - 0,125g Cu - 0,921g (het filtreerpapiertje) = 0,246g I

--> de massaverhouding: Cu/I = 0,125g/0,246g

Als je de massa van koper deelt door de massa jood, komen we uit op 0,50813 en als we dit doen met de massas die we vinden in de tabel van mendeljev, komen we op 0,50074 uit. We hebben dus een beetje I verloren, maar dit kan komen door het achterblijven van jood in de pipet.

Nu snap ik zelf wel niet goed hoe ik aan 5/31 kwam?! 8-)

Als ik nog ergens een fout heb gemaakt, hoor ik het graag...

Alvast bedankt, DroesKLA

Reageer