[scheikunde] Het berekenen van de pH, hoe gaat dat?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 10

[scheikunde] Het berekenen van de pH, hoe gaat dat?

Hallo,

Ik zit in 5 HAVO (N&G). Ik heb een aantal weken geleden mijn tentamen scheikunde gehad en het resultaat was niet om over naar huis te schrijven. Ik heb aangegeven dat ik deze wil herkansen, maar heb hiervoor meer kennis nodig om deze wél te halen!

Mijn knelpunt is het berekenen van de pH waarde van een stof, op geen manier snap ik het. Ik heb werkelijk geen idee dus ik kan alle hulp gebruiken. Bij voorbaat dank!

Groeten,

Jurriën.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Het berekenen van de pH, hoe gaat dat?

Tja, waar begin je.

Laten we het eens goed back to basic doen.

Wat is pH?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Het berekenen van de pH, hoe gaat dat?

Beryllium schreef: Tja, waar begin je.

Laten we het eens goed back to basic doen.

Wat is pH?
Goed idee, laten we bij het begin beginnen, dan kan ik met mijn chaos het ook nog bijhouden, haha.

Hmm, ik denk dat pH de zuurgraad is, is dit de juiste definitie?

Alvast bedankt voor je reactie!

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: [scheikunde] Het berekenen van de pH, hoe gaat dat?

Wat is een zuur en wanneer is iets in een waterige oplossing zuur?

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Het berekenen van de pH, hoe gaat dat?

Wat is een zuur en wanneer is iets in een waterige oplossing zuur?
Iets is zuur wanneer de pH lager is dan 7.

Ik weet niet hoe ik een zuur kan benoemen.

Knelpunt numbero uno: wat is een zuur?

Berichten: 83

Re: [scheikunde] Het berekenen van de pH, hoe gaat dat?

Probeer eens wikipedia, daar staat vast meer uitleg op.

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Het berekenen van de pH, hoe gaat dat?

Probeer eens wikipedia, daar staat vast meer uitleg op.
Klopt, maar aangezien ik niet erg goed ben in scheikunde snap ik wikipedia vaak niet omdat er moeilijke begrippen e.d. worden gebruikt.

edit:

Mijn grootste knelpunt is denk ik wanneer er iets staat als:

Ons voedsel bestaat voor een deel uit eiwitten. Deze eiwitten worden bij de spijsvertering gehydrolyseerd tot aminozuren. Deze hydrolyse begint in de maag. De maaginhoud is zuur doordat de cellen in de maagwand 0,17 M zoutzuur afscheiden.

Geef de [H+] en de pH van het zoutzuur dat door de cellen in de maagwand wordt afgescheiden.

Noteer je antwoord als volgt:

[H+] = ... mol L^-1

pH = ...


(scheikunde tentamen van mijn school, de eerste vraag).

Ik weet gewoon niet wat ik moet doen.

Ik snap het principe wel, dat je de -log van de H+ concentratie moet nemen (of van de OH- en dit van 1 aftrekken), maar niet hoe ik dit kan toepassen.

Wikipedia vermeldt:
De pH is gelijk aan het tegengestelde van de logaritme (met grondtal 10) van de concentratie H+. De eenheid van concentratie is hierbij mol/liter. Omdat deze concentraties zeer klein kunnen worden, is het handiger om met de logaritmische schaal te werken.
Hier word ik niet wijzer van als leek en heb daarom jullie hulp nodig.

Berichten: 42

Re: [scheikunde] Het berekenen van de pH, hoe gaat dat?

heb je ergens in scheikunde nog aantekeningen of voorbeeld vraag wat daarop lijkt? Hoe je dat moet uitrekenen?

Want anders kan je via het aantal logeritme het zuurgraad uitzetten waardoor je het pH kan rekenen

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Het berekenen van de pH, hoe gaat dat?

Kim Son schreef: heb je ergens in scheikunde nog aantekeningen of voorbeeld vraag wat daarop lijkt? Hoe je dat moet uitrekenen?

Want anders kan je via het aantal logeritme het zuurgraad uitzetten waardoor je het pH kan rekenen
Helaas ben ik niet zo secuur te werk gegaan met mijn aantekeningen...

Berichten: 42

Re: [scheikunde] Het berekenen van de pH, hoe gaat dat?

miss heb je hier wat aan. Mijn aantekening wat ik nog in schrift hebt tijdens wiskunde. Stukje uitleg hoe ik pH kan uitrekenen aan de hand van logeritme

Afbeelding

1,3 is de pH van wat ik hier uitgereken hebt. Probeer die 0,1M HCl nu vervangen door 0,17M

Alleen hoe ik aan die aantal mol.l HCl kan komen ... zal ik helaas niet weten. Zit te bedenken, alleen met enkel formule wat ik nog weet ... Kan ik uit je vraag helaas geen 2 waardig getal vinden om uit te rekenen .___.

Heb niet in je klas gezeten en ook niks meegekregen wat voor uitleg je allemaal gekregen hebt. Dus kan even niet zo snel bedenken hoe ik aan die aantal mol.l-1 kan komen :/

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Het berekenen van de pH, hoe gaat dat?

Kim Son schreef: miss heb je hier wat aan.

Afbeelding

1,3 is de pH van wat ik hier uitgereken hebt. Probeer die 0,1M HCl nu vervangen door 0,17M

Alleen hoe ik aan die aantal mol.l HCl kan komen ... zal ik helaas niet weten. Zit te bedenken, alleen met enkel formule wat ik nog weet ... Kan ik uit je vraag helaas geen 2 waardig getal vinden om uit te rekenen .___.

Heb niet in je klas gezeten en ook niks meegekregen wat voor uitleg je allemaal gekregen hebt. Dus kan even niet zo snel bedenken hoe ik aan die aantal mol.l-1 kan komen :/
Beste Kim Son, heel erg bedankt! En andere ook bedankt voor het nemen van de moeite om mij te helpen!

Ik snap niet waarom dit door twee gedeeld wordt...

Mijn probleem is dat ik niet weet wat wat is (denk ik).

mvg,

Jurriën.

Berichten: 42

Re: [scheikunde] Het berekenen van de pH, hoe gaat dat?

whups, vergeten te zeggen dat dat de verdunnings factor is xD

Het delen door 2 wil zeggen dat ik de pH wou gaan verdunnen.

Dus van pH 1 naar ... pH

sorry voor verwaring, aan de hand van dit berekening, hoef jij geen verdunning te maken. Dus die 2 is overbodig voor jouw ;)

het 10 wil zeggen dat het grondgetal is.

pH is eigenlijk het exponent. Maar de wetenschappers hebben voor het gemakt het 10 weg gelaten waardoor het makkelijker te begrijpen is.

Je moet zien dat pH het exponent aangeeft van het 10 log.

vb.

pH 4 naar pH 6. Wat factor verschil is dat?

Algemene mensen zullen zeggen 2. Maar scheikundig gezien is dat een factor van 100.

pH 4 wil zeggen = 104

pH 6 wil zeggen = 106

Dat is wat we daarmee bedoelen.

Dat minnetje voor de log moet is volgens mij omdat pH waarde weer om te zetten tot positief getal ... want als je gewoon zo in tikt, krijg je negatief getal. Dat moet je weer omzetten tot positief. Dat is wat ik denk.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Het berekenen van de pH, hoe gaat dat?

Ja, goed dat je helpt.

Het klopt alleen niet: zoals terecht opgemerkt is er geen reden om door 2 te delen.

Bovendien... ik zou het sowieso HEEL ERG FOUT rekenen omdat er nergens eenheden bij staan.

Jurriën, laten we het centraal houden, stap-voor-stap gebaseerd op je vraag over maagzuur.

De H+ van HCl zorgt voor het 'zure'.

Nu aan jou de vraag: 0.17M zoutzuur in water, welke pH heeft dat.

Stappen:

1. Stel de reactievergelijking op

2. Vul in of bereken wat je weet

3. Richt je op de definitie van pH (-log [H+]).
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Het berekenen van de pH, hoe gaat dat?

Oftewel, de H+ (óf OH-, afhankelijk van de situatie) concentratie is gewoon mol/liter?

Dus dan zou het bij mijn vraagstuk -log(0,17) = 0,77.

pH 0,17 M HCl = 0,77.

Is dit correct?

Berichten: 223

Re: [scheikunde] Het berekenen van de pH, hoe gaat dat?

Juxienn schreef: Oftewel, de H+ (óf OH-, afhankelijk van de situatie) concentratie is gewoon mol/liter?

Dus dan zou het bij mijn vraagstuk -log(0,17) = 0,77.

pH 0,17 M HCl = 0,77.

Is dit correct?
klopt, (kan ook in g/l - als jij daar blij van word)

klopt

Reageer