Forbo processen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Forbo processen

Ik moet voor school een verslag schrijven over de processen die plaats vinden in de Forbo.

Het gaat hierover de productie van linoleum.

Ik weet dat er eerst een oxidatie plaatsvindt van het lijnzaadolie en hars en daarna vindt er nog een oxidatie plaats.

Ik weet alleen niet wat de structuurformules van de producten zijn en hoe de oxidatie dan precies plaatsvindt?

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Forbo processen

Al eens de Forbo benaderd? Je staat er versteld van wat je interesse teweeg kan brengen.

Berichten: 2

Re: Forbo processen

ja, ik heb de rondleiding daar gehad, maar ik kom er dus niet uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Forbo processen

Aaaah, kom op zeg! Verzin eens een goeie smoes....

Berichten: 24

Re: Forbo processen

dit zijn processen zoals die ook plaatsvinden bij de uitharding van alkydharsen, alleen bij alkydharsen worden ze gekatalyseerd.

De lijzaadolie wordt geoxideerd met zuurstof uit de lucht tot een hydroperoxide. Dit hydroperoxide wordt vervolgens gesplist in 2 radicalen die weer verder reageren met andere onverzadigde olien (H-abstractie). ook hier ontstaat dan weer hydroperoxide (er worden dus steeds meer hydroperoxides en dus radicalen gevormd). Een deel van de gevormde radicalen zal vervolgens reageren met andere radicalen of dubbele banden en zo een di-meer (oligomeer) vormen. Als dit maar vaak genoeg gebeurd ontstaat er een hoog moleculair polymeer.

doe je dit met harsen/polymeren dan heb je maar weinig crosslinks nodig om tot een onoplosbaar polymeer te komen.

literatuur voor mechanismes moet je zoeken bij lipid oxidation

Reageer