Springen naar inhoud

[scheikunde] Evenwichtsreacties

• Log in om te kunnen reageren

Pizza Monster

Pizza Monster

• >250 berichten
  • 338 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 maart 2011 - 21:10

Kan iemand mij helpen met de volgende paar vragen?

Geplaatste afbeelding

a. K = [NH3]^2/[N2][H2]^3 = 16^2 / 21*63^3 = 4,9*10^-3 Dit moet wel kloppen...

b. Zie die tabel. Ik twijfel dus bij die katalysator wat betreft de S1 en S2. Ik weet dat het evenwicht zich sneller instelt, maar wat gebeurt er met de snelheden als het evenwicht zich opnieuw heeft ingesteld?

c. Verhoogd, bij een hogere temperatuur gaan bindingen gemakkelijker kapot. Dit leidt tot meer deeltjes.

d. Hier loop ik vast. N2 en H2 nemen toe en NH3 neemt af. Als ik goed begrijp moet H2 drie keer zoveel zijn als N2 en de afname van NH3 moet 2x zo groot zijn als de toename van N2?? Zo ja, hoe stel ik hiervan een vergelijking op?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 maart 2011 - 22:03

a. K = [NH3]^2/[N2][H2]^3 = 16^2 / 21*63^3 = 4,9*10^-3 Dit moet wel kloppen...

En u krijgt als resultaat? Overigens zit ik zelf een beetje verveeld met die uitdrukking, maar ik weet niet op welke manier het jou is aangebracht. In principe moet je in de thermodynamische evenwichtsconstante K voor gassen met partieeldrukken werken, en geen concentraties (uiteindelijk met activiteiten, maar dat voert ons al helemaal te ver). Wil je toch concentraties gebruiken, dan is het Kc. Maar aangenomen dat jij het in concentraties gezien hebt klopt het

b. Zie die tabel. Ik twijfel dus bij die katalysator wat betreft de S1 en S2. Ik weet dat het evenwicht zich sneller instelt, maar wat gebeurt er met de snelheden als het evenwicht zich opnieuw heeft ingesteld?

Evenwicht en snelheid hebben niets met elkaar te maken, een evenwicht dat voledig naar één kant ligt kan in principe miljarden jaren nodig hebben om er te geraken?

Een katalysator zal uiteraard je reactiesnelheid verhogen. In principe gaat de reactie ook sneller (in beide richtingen) als de stoffen meer geconcentreerd zijn, en ook als de temperatuur stijgt. Dus dat klopt.

c. Verhoogd, bij een hogere temperatuur gaan bindingen gemakkelijker kapot. Dit leidt tot meer deeltjes.

Klopt, maar de redenering is blurry. Je reactie is exotherm, dus je zou rechts nog "+ warmte" kunnen bijschrijven. Als je meer warmte toevoegt, hou verschuift je evenwicht dan?

Hier loop ik vast. N2 en H2 nemen toe en NH3 neemt af. Als ik goed begrijp moet H2 drie keer zoveel zijn als N2 en de afname van NH3 moet 2x zo groot zijn als de toename van N2?? Zo ja, hoe stel ik hiervan een vergelijking op?

Atl. mol N2 + atl. mol H2 + atl. mol NH3 = 106

we starten van de initiële hoeveelheden. We weten dat er links dingen bijkomen, en rechts afgaan. Laat er x mol N2 bijkomen, dan komt er 3x mol H2 bij, en gaat er 2 mol NH3 af.

(21 + x) + (63 + 3x) + (16 - 2x) = 106

los op naar x, en tel de juiste x'en op bij elke concentratie.
This is weird as hell. I approve.

Pizza Monster

Pizza Monster

• >250 berichten
  • 338 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 maart 2011 - 22:36

Hartelijk dank!

a.

En u krijgt als resultaat?

Hoe bedoel je? Ik dacht zelf 4,9*10^-3... Overigens, moest het inderdaad Kc en niet K zijn... stom dat ik dat vergeten was.

b.

Een katalysator zal uiteraard je reactiesnelheid verhogen. In principe gaat de reactie ook sneller (in beide richtingen) als de stoffen meer geconcentreerd zijn, en ook als de temperatuur stijgt. Dus dat klopt.

Ok dus bij S1 en S2 moet bij katalysator omhoog zijn. Voor de rest klopt de tabel dus als ik het begrijp.

Klopt, maar de redenering is blurry. Je reactie is exotherm, dus je zou rechts nog "+ warmte" kunnen bijschrijven. Als je meer warmte toevoegt, hou verschuift je evenwicht dan?

De ontleding van NH3 is exotherm dus als je meer warmte toevoegt dan verschuift het evenwicht nog meer naar de endotherme kant, naar links dus.

Atl. mol N2 + atl. mol H2 + atl. mol NH3 = 106

we starten van de initiële hoeveelheden. We weten dat er links dingen bijkomen, en rechts afgaan. Laat er x mol N2 bijkomen, dan komt er 3x mol H2 bij, en gaat er 2 mol NH3 af.

(21 + x) + (63 + 3x) + (16 - 2x) = 106

los op naar x, en tel de juiste x'en op bij elke concentratie.

Ok, x=3.
N2 = 24
H2 = 72
NH3 = 10

Ik ploeterde zelf met een soortgelijke vergelijking maar stomgenoeg kon ik niet het gegeven erin verwerken dat de concentratie van H2 drie keer zo groot moest zijn als N2.

Veranderd door Monco, 14 maart 2011 - 22:39

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 maart 2011 - 18:15

Hoe bedoel je? Ik dacht zelf 4,9*10^-3...

Dacht ik ook, maar ik wilde weten of je rekening hield met het volume van de container (ik heb al vaak mensen rare dingen zien doen). ;)

Voor 2: ik denk van wel ja, op evenwicht moeten beide reacties wel even snel zijn. Dus als de ene stijgt/daalt, de andere ook.

3: inderdaad. Je zou ook de entropiefactor in rekening kunnen brengen. De reactie naar links laat de entropie stijgen (meer gas), en omdat in de vrije energie je de factor -TS hebt zal de vrije energie meer dalen bij hogere T. Maar dat is dus ook weer hetzelfde resultaat.

4: Oké
This is weird as hell. I approve.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures