[scheikunde] pH berekenen 2

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 19

[scheikunde] pH berekenen 2

Bereken de pH van 600 mL 2M 2-chloorpropaanzuur (CH3CHClCOOH). pKz = 2.83

Kz = 10 ^-2.83 = 1,49 * 10^-3

√(1.49*10-3 · 2) = 0,055

-log 0,055 = 1,26

pH = 1,26

Klopt dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] pH berekenen 2

Je gaat veel te snel door zo'n opgave heen.

Wat is de reactievergelijking?

Waar komt je tweede regel vandaan? Schrijf dat eens uit.

Zelfs als het eindantwoord goed zou zijn, zou ik de opgave daarom fout rekenen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 19

Re: [scheikunde] pH berekenen 2

Er is geen reactie vergelijking. En het komt van een meerkeuze toets.

De tweede stap komt uit

Kz = x *x / c-x (Dit mag je gebruiken wanneer x<<c , dan kan je dit verwaarlozen.

x2 = Kz * c

x = √Kz * c

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] pH berekenen 2

Okee, waar snap je mijn opmerking niet?

Je legt vrijwel niets uit, en wat je wel uitlegt is fout.

Er is WEL een reactievergelijking die van toepassing is. Ik raad je dringend aan die op te schrijven, anders blijft het maken van deze opgave hangen in het idee van 'een kunstje kunnen herhalen' en niet begrijpen hoe de stof in elkaar zit.

En ik zei al, schrijf die tweede regel uit. Gebruik eenheden.

Wat is x? Wat is c?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 19

Re: [scheikunde] pH berekenen 2

Ik snap niet welke reactie vergelijking er is dan. Want je moet gewoon de pH van die stof berekenen.

Om de pH van een zwakzuur te kunnen berekenen heb ik deze formule gekregen:

x = √Kz * c

Waarin x is de [H3O+] is

Kz is de waarde die is gegeven

c is de concentratie van de stof

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] pH berekenen 2

Dat is dus wat ik bedoel met dat je moet begrijpen wat er gebeurt.

Je hebt een zuur, en je hebt een K-waarde. Dus heb je ook een reactie (nl. die van het oplossen van dat zuur in water).
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 19

Re: [scheikunde] pH berekenen 2

CH3CHClCOOH + H2O

Alleen ben ik altijd al slecht geweest in scheikunde en weet ik nooit wat er ontstaat dus ik kan nu wel iets achter de pijl zetten maar dat is dan een gokje..

ps. Sorry dat ik van die domme vragen stel maar ik begrijp er echt vrij weinig van

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] pH berekenen 2

Domme vragen zijn alleen de vragen die niet gesteld worden.

Je geeft zelf in je post van 15.42 uur al aan wat een zuur 'zuur' maakt.

Dat moet dus ergens in je reactievergelijking staan.

Nou kan ik me vergissen, maar krijgen scholieren tegenwoordig EERST tentamens/proefwerken en wordt pas DAARNA een boekhoofdstuk gegeven waarin de stof staat uitgelegd?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 19

Re: [scheikunde] pH berekenen 2

Ik zit op het HBO en heb deze stof een jaar geleden gehad met weinig uitleg, slechte leraar vandaar dat ik het op deze manier moet leren. Als ik aantekeningen of iets dergelijks had die mij ergens bij konden helpen had ik die wel gebruikt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] pH berekenen 2

Dan is er nog altijd een stukje eigen verantwoordelijkheid. Je bent tegenwoordig de 18 jaar wel gepasseerd als je op het HBO terecht komt.

Berichten: 19

Re: [scheikunde] pH berekenen 2

Daarom probeer ik het zo maar dit helpt ook niet echt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] pH berekenen 2

Dit is gewoon middelbareschoolstof hoor. Het feit dat je HBO doet heeft daar niets mee te maken.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 12

Re: [scheikunde] pH berekenen 2

deze forum is als het goed is bedoeld om mensen te helpen en niet om mensen de grond in te stampen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] pH berekenen 2

Dan moeten diezelfde mensen eerst hun ego onder controle proberen te houden en niet iets zeggen in de trant van ik doe HBO dus ik eis hulp.

Reageer