Springen naar inhoud

ozonlaag

• Log in om te kunnen reageren

fons hermus

fons hermus

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2011 - 16:45

Ozon wordt gevormd, omdat UV O2 kan scheiden, waarna O1 zich aan een O2 bindt tot O3. Waarom is de hoeveelheid O3 in de ozonlaag dan van belang, als de UV straling opgenomen wordt bij de ozonvorming. Het lijkt dan juist wel goed, dat er extra ozon afgebroken wordt ( gebeurt toch al binnen 30 minuten) zodat de UV straling weer ingezet kan worden voor ozon-vorming ?? Waarom, dus, is de ozonconcentratie / ozongat dan van belang ?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3310 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 maart 2011 - 18:10

de aanmaak en afbraak van ozon hoort normaal gesproken in evenwicht te zijn. Door het gebruik van stoffen als bijvoorbeeld CFK's is de balans verstoord geraakt door meer afmaak te generen dan dat er bijkomt.

Echter sinds de verbanning van de ozon afbrekers is de ozonlaag zich langzaam aan het herstellen (lees op dit moment minder afbraak per 10 jaar, in de toekomst zal er pas weer een herstel kunnen komen)

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

Pelson

Pelson

• >250 berichten
  • 318 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2011 - 20:54

De ozonlaag is een behoorlijk complex geheel..

De laag zorgt er inderdaad voor dat de (schadelijke) UV-straling de aarde niet bereikt. Maar mocht dezelfde concentratie ozon als in de tropopauze aanwezig zijn op het aardoppervlak, dan zou er niet veel overleven. Ozon is namelijk een zeer oxiderend goedje.
(daarom dat je soms in het weerbericht een waarschuwing hoort over hoge ozon-waarden in de lucht.)

Zoals je zegt wordt ozon gevormd onder inval van UV-straling, echter, het wordt er ook door afgebroken (door UV met een andere frequentie weliswaar). Ozon kan ook gewoon bepaalde frequenties absorberen en weer uitzenden in een andere frequentie.
(trouwens, ozon is ook een heel 'straf' broeikasgas, die langegolfstraling die de aarde terug naar de atmosfeer stuurt terugkaatst)

Dit systeem zorgt ervoor dat er minder UV de aarde bereikt, en dat wij minder snel aanbranden als we te lang in de zon liggen.

Nu, zoals ArcherBarry zegt, werden in de jaren 50-70 (?) heel veel CFK's (chloorfluorkoolwaterstoffen) gebruikt in allerhande toepassingen (vooral koelkasten e.d.). Deze stoffen zijn heel stabiel, en betrekkelijk lichter dan de lucht in de lage atmosfeer, waardoor ze ongestoord en onafgebroken tot in de troposfeer belanden.
In die troposfeer is er echter meer straling (die UV dus) en deze kan de CFK's wl afbreken.
Bij die afbraak komen er Chloorradicalen vrij, en die zorgen voor een kettingreactie waarin 1 CFK molecule wel 100en ozon moleculen kan afbreken. (de reactie kan ik wel eens opzoeken mocht je willen)

Daardoor is die balans dus sterk verstoord, en zitten we met een gat boven Antarctica. (waarom dat precies daar zit heeft ook een reden..)

Zo, hopelijk weet je nu wat meer!

(dat keuzevak 'meteo' is toch niet voor niks geweest! :) )

Veranderd door Nelson, 15 maart 2011 - 20:55

fons hermus

fons hermus

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 maart 2011 - 10:02

dank voor de reacties. Toch blijft mijn vraag nog staan: ozon kan gevormd worden met behulp van UV, maar is het dan vervolgens in staat om (als ozon) UV te absorberen ? Om op die manier ( als ozon, dus) als een 'UV' filter te werken ?En aangezien ozon maximaal een half uur leeft, geeft het de geabsorbeerde UV dan af in de vorm van warmte ( stratosfeer heeft > T dan troposfeer ?).
Als dat zo is, wordt er dan vergelijkbaar veel UV geabsorbeerd door de ozon als door de ( te splitsen) O2 ? Oftewel, waar / door wat wordt nu de meeste UV uit het zonlicht geabsorbeerd ?

Pelson

Pelson

• >250 berichten
  • 318 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 maart 2011 - 19:32

Hoi,

Ik versta waar je naartoe wil, en weet min of meer een juist antwoord, maar...
Ik zit nu in Gent, en mijn cursus meteo ligt thuis. Maar ik zal (als ik tijd vind) eens een opzoekingetje doen om te voorkomen dat ik hier de helft uit mijn nek moet staan kramen.

Ik geef liever een onderbouwd antwoord dan wat flarden van herinneringen.. (shame on me, dat examen is nog geen half jaar geleden...)

groeten

fons hermus

fons hermus

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 maart 2011 - 21:57

fijn !!

Pelson

Pelson

• >250 berichten
  • 318 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2011 - 23:03

Eventjes geduld nog... (desnoods pm ik het je wel)
Ik was er eventjes tussenuit voor enkele dagen, normaal gezien zet ik het morgen op't forum hier!

Pelson

Pelson

• >250 berichten
  • 318 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 maart 2011 - 11:04

Jah!
We zijn er geraakt!

Hier dus eventjes een abstractje: (hopelijk vormt Engels geen probleem)

Natural production and loss of ozone
Ozone is a form of oxygen in which each molecule consists of three atoms instead of the more normal to. In the lower atmosphere or troposphere (10% of global total) the ozone gas is a product of the photochemical pollution process and instrumental in producing the smogs that blanket many cities during the summer months. where it is present in high concentrations it is a bluish-green gas which is highly toxic. Even at lower concentrations it irritates the respiratory tract and can trigger asthma. Ozone also occurs in the stratosphere (90% of golbal total) at low concentrations of around 10ppm. Ozone is created here naturally as a result of the bombardment of oxygen molecules by UV solar radiation (equation (1)). About 7% of incoming solar radiation possesses wavelengths between 0.2 and 0.4m. Were this to reacht the earth's surface in its entirety, considerable damage would result to the genetic make-up of life forms. Fortunately, ozone in the stratosphere provides a good absorber of almost all the radiation which arrives in the 0.2-0.3m wavelengths and as a result shields the surface from this harmful UV radiation.
The absorption of UV radiation by oxygen molecules produces a dissociation of the molecular structure as follows:

O2 + hv --> 2 O

The free oxygen atom quickly attaches itself to another oxygen molecule to form tri-atomic oxygen or ozone:

O2 + O --> O3

It can be noted here that ozone is also destroyed by natural means including the absorption of UV radiation, i.e. by the same processes that create it:

O3 + hv --> O2 + O

Bron: Weather, Climate an Climate Change - O'Hare, Sweeney and Wilby - Pearson Prentice Hall

Dus, ozon wordt gevormd n vernietigd door invallende UV, maar daarnaast kan het dus ook gewoon UV opnemen, waarna het de energie terug zal uitzenden met een langere golflengte (minder energetisch dus). Ik geloof dat ook dat onder andere ervoor zorgt dat de hemel blauw is, maar ik kan ernaast zitten.

Verder nog eventjes de reactie van chloor-radicalen met ozon:
Cl O3 --> ClO + O2

ClO + O --> Cl + O2

Je ziet dus snel dat 1 chlooratoom al snel 100000 ozon moleculen kan vernietigen.

Ik hoop dat je hier wat verder mee geraakt.
Mocht je nog vragen hebben, laat maar komen (ik zal proberen dan wat sneller te antwoorden...)

Groetjes!

fons hermus

fons hermus

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 maart 2011 - 13:39

ik denk dat ik het hier mee kan doen: er wordt UV ingezet om O2 te splitsen ( en zelfs bij de afbraak van O3 !), n O3 absorbeert UV. Dit laatste geeft antwoord op de vraag: wat is het belang van O3 in de stratosfeer, tav de 'filtering' van UV. Hartelijk dank !
groet, Fons

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures