Loodfosfaat op balkon opruimen, hoe?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Loodfosfaat op balkon opruimen, hoe?

Beste chemieliefhebbers,

Afgelopen weekend heb ik mijn fiets schoongemaakt en daarbij gebruik gemaakt van een krachtige ontroester (HG Roestoplosser) met daarin fosforzuur. Ik heb mn fiets uitgebreid afgespoeld met (warm) water. Na 1 dag heeft een groot deel van mijn balkon (met lood bekleed) witte aanslag. Met mijn basiskennis chemie kwam ik tot het volgende; er is Lood(II)fosfaat of basisch lood(II)carbonaat 2PbCO3·Pb(OH)2 ontstaan door een reactie van Pb met fosforzuur H3PO4.

Maar goed, hoe krijg ik deze witte uitslag weer weg? Als ik me niet vergis is het erg giftig! Het lijkt erop dat het niet of nauwelijks oplost in water......

Iemand ideeën?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Loodfosfaat op balkon opruimen, hoe?

Ik zou schoonmaakazijn proberen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Loodfosfaat op balkon opruimen, hoe?

eventueel een schuurmiddel als Jif proberen en het er rustig af poetsen.

daarna kan je eventueel schoonmaakazijn proberen
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 6

Re: Loodfosfaat op balkon opruimen, hoe?

Dank voor jullie antwoorden. Moet ik me nog extra voorzichtig zijn in verband met de giftigheid van de loodzouten?

Berichten: 6

Re: Loodfosfaat op balkon opruimen, hoe?

Het blijkt goed te werken door schoonmaakazijn over het loodsulfaat (of carbonaat) te gooien, het is allemaal weer schoon.

Blijkbaar doet dit dus iets:

2PbCO3·Pb(OH)2 + CH3-COOH

Moet nog even uitvinden wat.

Berichten: 6

Re: Loodfosfaat op balkon opruimen, hoe?

Ik heb het nog even allemaal op een rijtje gezet:

De witte aanslag op mijn balkon is loodfosfaat, ontstaan door een reactie van lood(oxide) met fosforzuur. Het is blijkbaar te reinigen met schoonmaakazijn.

Lood + zuurstof + water geeft loodhydroxide:

2Pb + O2 + 2H2O -> 2 Pb(OH)2



Lood + zuurstof geeft loodoxide:


2Pb + O2 -> 2 PbO

Loodhydroxide en loodoxide reageert weer met fosforzuur en geeft loodfosfaat en water:

3Pb(OH)2 + 2H3PO4 -> Pb3(PO4)2 + 6H20

3PbO + 2H3PO4 -> Pb3(PO4)2 + 3H20



Loodfosfaat lost blijkbaar weer op in schoonmaakazijn:


Pb3(PO4)2 + CH3-COOH -> ?

Wie kan de laatste formule aanvullen?

Berichten: 3.145

Re: Loodfosfaat op balkon opruimen, hoe?

Er ontstaat loodacetaat en vrij fosforzuur. Ondanks dat fosforzuur sterker is werkt deze reactie wel, omdat loodacetaat niet een simpel zout is, maar een acetato-complex van lood(II). Het is in water maar matig opgesplitst in ionen, het meeste is als acetato-complex in oplossing. Op die manier wordt de concentratie vrij lood(II) in oplossing veel lager en kan een evt. fosfaat, carbonaat of oxide weer oplossen.

Berichten: 6

Re: Loodfosfaat op balkon opruimen, hoe?

Ok, dat wordt dan dus:

Pb3(PO4)2 + 15CH3-COOH -> Pb(C2H3O2)2 · 18H2O + 2H3PO4

Berichten: 223

Re: Loodfosfaat op balkon opruimen, hoe?

Eelke schreef: Ok, dat wordt dan dus:

Pb3(PO4)2 + 15CH3-COOH -> Pb(C2H3O2)2 · 18H2O + 2H3PO4
en

2H3PO4

splitst weer naar zuur

Berichten: 6

Re: Loodfosfaat op balkon opruimen, hoe?

Afgelopen weekend heb ik de bovenstaande theorie ook in de praktijk kunnen brengen, en het werkt. Wel goed naspoelen, anders begint het hele proces weer opnieuw door het gevormde fosforzuur.

Bedankt iedereen, ik kan weer op een schoon balkon zitten zonder witte aanslag van loodfosfaat!

Reageer