Springen naar inhoud

sterkte oxidators en reductors

• Log in om te kunnen reageren

gips

gips

• >25 berichten
  • 55 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 december 2005 - 18:49

hey ,

Kan er me soms iemand helpen met de volgende metaal ionen te rangschikken naar dalend oxiderend vermogen?

Cu 2+ , Pb 2+, Mg 2+ , Fe 2+, Ag +, Zn 2+, Al 3+

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44829 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 december 2005 - 18:57

Ken je het begrip redoxpotentialen? Zoniet, dan is het zinloos dat we je het antwoord geven, want dan kun je in de toekomst een vergelijkbaar probleem ook niet zelf oplossen aan de hand van een tabellenboek of een reactievergelijking..... :roll: .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

gips

gips

• >25 berichten
  • 55 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 december 2005 - 19:21

Ken je het begrip redoxpotentialen? Zoniet, dan is het zinloos dat we je het antwoord geven, want dan kun je in de toekomst een vergelijkbaar probleem ook niet zelf oplossen aan de hand van een tabellenboek of een reactievergelijking..... :roll: .

Ja dat ken ik , ik weet dat F2 de sterkste oxidator is en dat Li de sterkste reductor is maar wat ik me nu af vraag als ik moet gaan rangschikken volgens reducerend vermogen, is het dan de oxidator dan een reducerend vermogen heeft of is het de reductor , ik denk de oxidator , kan dit ?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44829 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 december 2005 - 19:41

Handig om te leren: Oxidator neemt elektronen Op, en reductor staat elektronen af. (gepikt uit wikipedia)
Een sterkere oxidator heeft dus sterker de neiging elektronen op te nemen, en daarmee in mijn woordenboek ook een sterker oxiderend vermogen..... Als je de zaken relatief wil beschouwen, en dat zal hier moeten, heeft een sterkere oxidator dus een geringer reducerend vermogen.
Je zegt dat Li de sterkste reductor is, die heeft dan ook het geringste oxiderend vermogen. Al rangschikkend naar dalend oxiderend vermogen moet die dan als laatste in de rij staan, want verder kan het oxiderend vermogen niet dalen.......... 8)
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

homosapiensgenialis

homosapiensgenialis

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 december 2005 - 20:18

Om maar gewoon de vraag even te beantwoorden, ik zal het gewoon even uit BINAS halen.

Oxidator: Standaardelectrodepotentiaal bij 1,00 Mol/L (T=298K, p=p0)
Cu2+ +0.85
Ag+ +0,80
Pb2+ -0,13
Fe2+ -0,44
Zn2+ -0,76
Al3+ -1,67
Mg2+ -2,34

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 december 2005 - 20:22

Standaardelectrodepotentiaal bij 1,00 Mol/L (T=298K, p=p0)

In dit geval waarschijnlijk niet zo belangrijk, maar realiseer je dat een andere concentratie, temperatuur of druk ook andere waarden tot gevolg heeft.
β-Damascenon en maneschijn

gips

gips

• >25 berichten
  • 55 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 december 2005 - 21:42

Standaardelectrodepotentiaal bij 1,00 Mol/L (T=298K, p=p0)

In dit geval waarschijnlijk niet zo belangrijk, maar realiseer je dat een andere concentratie, temperatuur of druk ook andere waarden tot gevolg heeft.

Okidoki , alvast allemaal bedankt :roll:

Groetjes

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44829 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 december 2005 - 22:16

Geplaatste afbeelding

Kan iemand mij uitleggen waarom koper en zilver hier andersom in het rijtje staan dan in het rijtje van homosapiensgenialis?

plaatje komt van:
http://preview.nvpt....ed/83-4-016.pdf

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 december 2005 - 11:28

Kan iemand mij uitleggen waarom koper en zilver hier andersom in het rijtje staan dan in het rijtje van homosapiensgenialis?

Koper en zilver liggen dicht bij elkaar, dus kan een iets andere druk, temperatuur en/of concentratie al veel verschil maken. Zie mijn eerdere bijdrage!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44829 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 december 2005 - 15:09

@JanMeut, dat bij veranderende omstandigheden redoxpotentialen verder uit elkaar of juist dichter bij elkaar komen te liggen kan ik bevatten, maar dat ze elkaar "passeren" vind ik sterk. Ik heb hier geen BINAS bij de hand, maar volgens de Binas-waarden uit dat bericht moet ik dan toch ook zeggen dat koper edeler is dan zilver?? Ik neem tenminste aan dat de BINAS-waarden voor betrekkelijk standaard omstandigheden gegeven zijn.

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 december 2005 - 14:14

maar dat ze elkaar "passeren" vind ik sterk.

Ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen, het zijn onafhankelijke waarden, dus het is niet zo dat de waarden van zilver afhankelijk zijn van die van koper.

De binaswaarden zijn voor temperatuur en druk de gebruikelijke waarden, maar er is niet zoiets als een "standaard concentratie". Die is dan ook vrij willekeurig gekozen, maar niet al te afwijkend van de concentratie die gebruikelijk is bij proefjes in de klas.

Stef

Stef

• >100 berichten
  • 153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 december 2005 - 16:47

Rangschikken naar dalend oxiderend vermogen is hetzeflde als rangschikken naar stijgend reducerend vermogen.

Ionen met de grootste redoxpotentiaal staan dus onderaan en deze met de laagste redoxpotentiaal bovenaan.

Anders gezegd, ionen met grote redoxpoteniaal nemen gemakkelijk elektronen op, en deze met lage redoxpotentiaal geven er makkelijk af.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures