Springen naar inhoud

[scheikunde] Volume CO2 bepalen


  • Log in om te kunnen reageren

#1

martijnvdb

    martijnvdb


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 maart 2011 - 13:02

Hallo,

Voor scheikunde willen wij onderzoeken of het nodig is een auto af te zetten voor bijvoorbeeld een brug. Hiervoor willen wij de CO2 uitstoot van een stationair draaiende motor vergelijken met die van een startende motor.

Onze eerste idee was om dat met kalkwater te doen, alleen zou dat vanwege de lage oplosbaarheid van calciumhydroxide betekenen dat we enorme hoeveelheden kalkwater nodig hebben.

Wel hebben we een CO2 meter tot onze beschikking, die meet echter alleen het gehalte CO2.

Voor deze proef moeten wij ook het volume weten van de gassen die worden uitgestoten door de auto. De vraag is nu hoe we dat volume kunnen meten.

Alvast bedankt voor het reageren.

Groet,
Martijn en annelies

Veranderd door martijnvdb, 17 maart 2011 - 13:09


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Vreggie

    Vreggie


  • >250 berichten
  • 540 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 maart 2011 - 13:12

Je zou de gassen op kunnen vangen in een grote zak met een bekend volume

#3

martijnvdb

    martijnvdb


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 maart 2011 - 13:20

Daar hebben wij ook aan gedacht, maar wanneer we de auto dan starten is die zak nog niet vol. Dus zullen we hem daarna nog weer een tijdje stationair moeten laten lopen. Als we dan dan het gehalte gaan bepalen hebben we niet het gehalte CO2 van alleen het starten.

Hoewel dit tot nu toe wel onze enigste optie is!

#4

Beryllium

    Beryllium


  • >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 17 maart 2011 - 14:06

Je zou dan kunnen bepalen wat de uitstoot van CO2 is bij bijvoorbeeld 2 minuten stationair, en dat vergelijken met 10 seconden stationair, uitzetten, en na 1 min 40 sec weer starten en 10 seconden stationair.

In beide gevallen heb je gas opgevangen voor 2 minuten en kun je bepalen welke van de twee de minste CO2 heeft geproduceerd.

Denk er ook even aan dat CO2 niet de enige vervuiler in uitlaatgassen is. Er zit ook roet, koolwaterstoffen en NOx in.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

#5

Ragbips

    Ragbips


  • >100 berichten
  • 221 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 maart 2011 - 14:59

Misschien het gas opvangen in een zak of ballon o.i.d., en daarna de inhoud in een grote maatcilinder leiden die op de kop in een bak water staat om zo het aantal milliliters gas af te kunnen lezen.

#6

Raspoetin

    Raspoetin


  • >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 maart 2011 - 15:49

Misschien is het een idee om aan de voorkant meten, dus het benzineverbruik, in plaats van aan de achterkant (CO2 uitstoot).
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

#7

martijnvdb

    martijnvdb


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 maart 2011 - 20:25

Misschien het gas opvangen in een zak of ballon o.i.d., en daarna de inhoud in een grote maatcilinder leiden die op de kop in een bak water staat om zo het aantal milliliters gas af te kunnen lezen.

Dit lijkt me een erg goed idee, op school hebben wij een bekerglas van tien liter. Dit lijkt me in elk geval genoeg voor de start. Dan kunnen we dus berekenen wat de uitstoot CO2 bij het starten is.

Voor het stationair lopen kunnen we dan denk ik kijken hoe lang het bijvoorbeeld duurt voordat hij tot 9 liter gevuld is. Dan kunnen we de uitstoot per tijdeenheid berekenen. Daarmee kunnen we dan kijken hoe lang je stil moet staan voordat het nodig is je auto uit te zetten.

@Beryllium: Dit idee houden we ook zeker achter de hand, we zijn namelijk bang dat de motor misschien afslaat omdat we de uitlaat een soort van blokkeren.
We zijn ons ook bewust van de andere uitlaat gassen, maar wij wouden ons graag beperken tot de CO2 uitstoot.

@Raspoetin: Daar hebben wij ook aan gedacht alleen we hebben geen idee hoe we zo een kleine hoeveelheid gebruik als bij het starten het geval is moeten meten.

Waarschijnlijk gaan dus het idee van Ragbips proberen, alleen willen we dan proberen een slang rechtstreeks van de uitlaat naar het bekerglas/maatcilinder te leiden.

Bedankt!

#8

Vreggie

    Vreggie


  • >250 berichten
  • 540 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 maart 2011 - 09:04

Let wel op dat als je het gas door het water leidt er een gedeelte in op zal lossen

#9

martijnvdb

    martijnvdb


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 maart 2011 - 09:12

Bedankt, daar hadden we nog niet aan gedacht!
Dan moeten we dus de slang voor de proef een poosje in het water houden, zodat we een verzadigde oplossing krijgen, daarmee is dat denk ik verholen.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures