[scheikunde] Hoe bepaal ik de loopsnelheid bij een kolomproef

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] Hoe bepaal ik de loopsnelheid bij een kolomproef

Hallo,

Ik zit met een vraag over de loopsnelheid en de Rd-waarde (distributieverhouding) bij een kolomproef. De proef is als volgt verlopen.

Een kolom is gevuld met zand & organische stof. Door de kolom wordt CuCl2 in oplossing gestuurd en aan de onderkant van de kolom wordt telkens 16,5 ml opgevangen. Alle opgevangen monsters worden onderzocht op de aanwezigheid van Cu2+. Hierdoor kun je uiteindelijk een doorbraakcurve tekenen. De organische stof heeft Cu2+ opnemen, tot op het moment dat het koper door de filter "breekt". De eerste monsters zullen daardoor weinig tot geen Cu2+ bevatten, op het moment dat de koper doorbreekt zie je ineens een sterke toename van Cu2+. Deze toename zwakt langzaam weer af tot het niveau van de oorspronkelijke concentratie die er vanaf boven bij is gevoegd (er kan geen extra Cu2+ meer gebonden worden in de kolom).

Mijn opdracht stelt me dat ik de Rd-waarde (distributieverhouding) moet bepalen door de volgende formule te gebruiken:

Rd = [v*/vCu] - 1

v* = loopsnelheid tracer

vCu = snelheid opgeloste koper in de kolom

Rd = distributieverhouding

De vraag is nu hoe ik de loopsnelheid van de tracer en het koper kan bepalen. Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.

Vriendelijke groet,

Tim

Reageer