Springen naar inhoud

toelatings eisen phd.

• Log in om te kunnen reageren

jorisdee

jorisdee

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 maart 2011 - 15:31

een goede middag mensen van het chemie forum.

onlangs zat ik eens wat wild in het rond te fantaseren en ik vroeg me af of er iets is dat mij tegenhoud met mijn hbo diploma in te stromen in een phd traject.
met name omdat ik vaak hoor dat een master door het bedrijfsleven niet echt als meerwaarde word gezien.

dus ik dacht mischien is er hier wel iemand die het weet.
alvast bedankt voor je reacties.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

murru

murru

• >25 berichten
  • 86 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 maart 2011 - 22:36

Dit hangt geheel van het PhD programma af. Je zal misschien op een aantal plaatsen aan een PhD kunnen beginnen mits je aan de eisen van het programma voldoet. Ik heb dit wel eens meegemaakt. Echter bij bekende onderzoeksgroepen en de meeste onderzoeksgroepen aan universiteiten zal dit waarschijnlijk niet makkelijk gaan. Je zal daarvoor eerst een Master programma moeten afmaken.

Dat een Master programma in het bedrijfsleven niets waard is lariekoek. Vrijwel elk diploma wat aan een universiteit verkregen is, geeft je meer kans om een goede baan in het bedrijfsleven te krijgen dan een hbo-diploma.

Ik raad je aan voor een Master te gaan en niet voor een PhD, als je toch al van plan bent in het bedrijfsleven te werken. Met een PhD gaan er functies voor je open, maar er gaan ook heel wat dicht, aangezien je vaak overgekwalificeerd bent. Bovendien zijn de hoogste bedrijfsfuncties in Nederland vaker bekleed door mensen met Master opleidingen, en niet door mensen met PhD"s, zoals wel het geval is in landen zoals de Verenigde Staten en Duitsland.

jorisdee

jorisdee

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 maart 2011 - 14:51

dankje murru voor je nuttige reactie,

ik vroeg me af of je me mischien ook kunt vertellen waar ik dan deze eisen kan vinden voor een phd programma.
en heb je enig idee wat de omstandigheden waren omtrend de persoon die wel werd toegelaten tot een phd functie?

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3314 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 maart 2011 - 17:30

Hoi Joris,

Deze link bevat veel informatie voor een PhD aan de Wageningen UR. Misschien helpt dat je wat verder

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

murru

murru

• >25 berichten
  • 86 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 maart 2011 - 18:06

Een PhD is een lange en zware verbintenis met onderzoek, en je zal ongeveer 1/16e van je levenstijd eraan besteden. Het allerbelangrijkste is om in onderzoek terecht te komen dat je leuk vindt, en waar je geen probleem mee zal hebben om 5 jaar aan te werken. Ik raad je aan om eerst de juiste onderzoeksgroepen te vinden op het internet. Vervolgens kan je afzonderlijk contact met ze opnemen en vragen of ze studenten aannemen en welke toelatingseisen ze hanteren.

Ik heb dus wel eens meegemaakt dat een hbo-opgeleide werd toegelaten tot een PhD programma. Dit hield wel in dat een langer PhD-traject gevolgd moest worden dan gebruikelijk, wat er eigenlijk op neer kwam dat een (verkort) Master programma in het PhD-traject werd inbegrepen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures