[scheikunde] Analyse water

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Analyse water

Hoi,

Voor het vak scheikunde moeten wij dit jaar (VWO 6) een praktische opdracht doen. Ik wilde eerst een camera obscura bouwen en proberen zwartwit foto's te maken, maar dit is desastreus gefaald zogezegd.

Daarom wil ik nu een analyse van water gaan doen, denk aan pH, en welke stoffen het water zoal bevat. Door het eerdere mislukken van mijn proef heb ik nu een enorm tijdtekort, ik moet het namelijk woensdag de 23e maart voor 24 uur 's nachts inleveren.

Ik kan echt alle tips, hulp, informatie en dergelijke enorm gebruiken! Dus stuur alles wat je weet, haha.

Het water wat ik trouwens ga analyseren, ga ik uit grachten, sloten etc. halen.

Groetjes en alvast bedankt.

Sandra Bolz

Berichten: 248

Re: [scheikunde] Analyse water

Om de pH van je water te bepalen zou je het water kunnen titreren met HCl, indien je water basisch is, en anders met NaOH indien je water zuur is. Of je water uiteindelijk basisch of zuur zal zijn zal afhangen van alle stoffen die in het water aanwezig zijn.

Vervolgens bereken je dan de pH via de formule (vermoed ik) C1*V1=C2*V2.

Indien het echter niet zo nauwkeurig hoeft te zijn, kan je gewoon pH-papier gaan gebruiken of titreren in aanwezigheid van een indicator, zodat je zelf niets hoeft te berekenen.

Voor de ionen in je water te bepalen kan je volgens mij het best beroep doen op specifieke neerslagreacties voor de ionen die je onderzoekt.

Berichten: 248

Re: [scheikunde] Analyse water

Misschien nog enkele tips wat je kan uitvoeren:

Indien je een apparaat ter beschikking hebt kan je de Kjeldahl-stikstof bepaling doorvoeren. Dit voor de organische stikstof in het water te bepalen.

Om het zuurstof-gehalte te bepalen, wat je dan zou kunnen vergelijken met de biologische activiteit in je verschillende watermonsters, kan je gebruiken maken van de Chemical Oxygen Demand (COD).

Mvg

Reageer