[practica] Temperatuur aflezen van thermometers

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[practica] Temperatuur aflezen van thermometers

1. Wie kan mij helpen de onderstaande thermometers te identificeren?

A.

Afbeelding

B. Afbeelding

Hoe moet ik het tempearatuur bij A aflezen?

2. Wat voor rol speelt de kleur van de gloeilamp bij temperatuur die het thermometer aanwijst?

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [practica] Temperatuur aflezen van thermometers

1A ken ik niet

1B is hoogstwaarschijnlijk een bimetaal-thermometer als je zoiets bedoelt met identificeren :P

2 is een trap-er-niet-zomaar-in-vraag. Zo te zien heb je zelf een prijzenswaardig proefje uitgevoerd. Maar hier gaat misschien toch al veel mis. Gesteld dat je lampen hebt genomen met eenzelfde elektrisch vermogen (bijv 25 W) dan zal de witte lamp de thermometer meer opwarmen dan de rode.

Maar, bij een gelijk aantal candela en dezelfde afstand zal de rode lamp de thermometer sterker opwarmen.

Bij gelijk elektrisch vermogen zijn er twee verschillen tussen beide lampen:

1e) de lichtkleur die wordt doorgelaten door het lampenglas. Bij de witte lamp is dat het hele spectrum, (overigens ongelijk aan, en gemiddeld 'roder' dan zonlicht), bij de rode lamp is het alleen het rode deel van wat die witte lamp uitzendt.

2e) de hoeveelheid licht die doorgelaten wordt door het lampenglas(en niet wordt geabsorbeerd en dus wordt omgezet in warmte(straling) )

Kortom, deze vraag is niet zonder meer te beantwoorden..... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: [practica] Temperatuur aflezen van thermometers

1a lijkt me een vloeibare kristallen thermometer. Aflezing is afhankelijk van de uitvoering, maar meestal is dit de temperatuur in cijfers met een afwijkende kleur of met een afwijkende vorm eromheen. Is als regel vrij onnauwkeurig (resolutie is 1 a 2 graden C).

Een rode gloeilamp zal waarschijnlijk warmer worden omdat meer energie de lamp als warmte verlaat dan bij een "witte" gloeilamp.

Is overigens nogal theoretisch, in de praktijk zullen verschillen in vermogen (niet elke 25 watt lamp verbruikt 25 watt) en andere factoren een rol spelen.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [practica] Temperatuur aflezen van thermometers

JanMeut schreef:
Een rode gloeilamp zal waarschijnlijk warmer worden omdat meer energie de lamp als warmte verlaat dan bij een "witte" gloeilamp.
Als je bedoelt dat de rode lamp in zo'n geval de thermometer meer zal opwarmen ben ik het nog niet met je eens: volgens mij zal de rode lamp zelf warmer worden, en een deel van deze warmte wordt uitgestraald, de rest gaat door convectie verloren. Bij de witte lamp gebeurt deze stap pas in de thermometer, waar de convectiewarmte dus aan de thermometervloeistof kan worden overgedragen. Dus hierover moeten we nog maar eens even bekvechten... :roll:

PS hoe werkt zo'n vloeibare kristallenthermometer?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [practica] Temperatuur aflezen van thermometers

1A Lijkt me zo'n thermometer die je om een fles wijn kan doen om te kijken of de optimale drinkteperatuur al bereikt is.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Reageer