Springen naar inhoud

[scheikunde] monsterbepaling mbv GC-MS

• Log in om te kunnen reageren

Idliketosleep

Idliketosleep

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 maart 2011 - 17:19

Hallo iedereen.

Ik moet voor mijn project afvalwater gaan analyseren. Nu moet ik naast metalen ook oplosmiddelen gaan analyseren. Het werkplan voor de metalenanalyse heb ik met dank van hier ondertussen afgekregen.

Voor GC-MS is dat een heel ander verhaal. Ik heb nog niet uitvoerig met dit apparaat kunnen werken.

De te analyseren oplossmiddelen zijn de volgende: Ethanol, ethylbenzeen, ether, tolueen, aceton en hexanol. Gezien het feit aceton en ethanol goed oplost in water, zouden we deze voor de polaire kolom willen gebruiken, de overige voor een apolaire kolom.

Is het zinvol om 1-octanol als interne standaard te gebruiken? Het leek een goede optie wegens het relatief hoge kookpunt. Verder vroeg ik mij af of het nodig is om het monster voor te bewerken, alvorens we het gaan analyseren. Of kan ik simpelweg een chromatogram maken van het monster, en de retentietijden en piekoppervlak vergelijken met mijn 6 standaarden om de stoffen zo te analyseren?

Dank :)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

kdamme

kdamme

• >25 berichten
  • 41 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2011 - 15:12

De alcoholen deed ik in het verleden zonder opwerking (misschien even over een filtertje), maar wel met FID. Was voor onze toenmalige klant voldoende. Rapportagegrenzen van ca. 2 mg/L. Wel even opletten bij het injecteren van water op een liner, dat het volume enorm toeneemt bij verdamping, dus waarschijnlijk is een injectie van 0.5 ĶL verstandig (mooie discussie in je project). 1-Octanol zou je dan kunne gebruiken als I.S. Let ook op bij je temperatuurprogramma, dat de temperatuur waar een WAX-kolom (CP-WAX52 of iets dergelijks, zoek eens bij een leverancier) aan mag worden blootgesteld lager is dan wat gebruikelijk is.

Ethylbenzeen, ether, tolueen: kan uitstekend met GC-MS. Wordt vaak met headspace of purge&trap gedaan. Hier zou ik optimaal gebruik maken van de MS en indien mogelijk een gedeutereerde I.S. gebruiken.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures