Springen naar inhoud

Kinetica

• Log in om te kunnen reageren

Bonzai

Bonzai

• >100 berichten
  • 190 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 maart 2011 - 19:59

Hallo iedereen,

naar aanleiding van een zelfstandige opstelling in het school, heb ik samen met collega studenten een opdracht gekregen i.v.m. de reactie tussen ethylacetaat en natriumhydroxide. Deze reagentia geven natriumacetaat en ethanol.

Nu wouden we door middel van terugtitratie (na quenchen van de reactie met geconcentreerd HCl op bepaalde tijdstippen) de reactiekinetiek bepalen.

Echter uit onze resultaten komen we een betere correlatiecoefficient voor een lineaire fitting uit voor een derde orde reactie! Terwijl de literatuur duidelijk zegt dat deze verzeping een tweede orde reactie zou zijn.

Iemand enig idee aan wat dit kan liggen?

Alvast Bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jooken

Jooken

• >250 berichten
  • 677 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 maart 2011 - 23:11

Als ik het goed begrijp heb je de volgende reactie uitgevoerd:

Et-OAc + OH- --> Et-OH + Ac-O-

Deze reactie quench je met HCl, en daarna titreer je met standaard base tot het azijnzuur eindpunt (ongeveer pH 8,7). Let hierbij wel op dat je niet teveel HCl toevoegt! Ik zou toch aanraden om deze titratie potentiometrisch te doen, en de titratiecurve opstellen.

Om een goede reactiekinetica te doen moet de oplossing tijdens de reactie goed gethermostatiseerd zijn, en moet je de reactie over minstens 75% van de omzetting gevolgd hebben.

Overigens, tweede-orde reacties kan je beter bestuderen met een overmaat aan ťťn reagens (hier: hydroxide, neem een ca. 10 voudige overmaat) dan krijg je pseudo-eerste orde kinetica en dat is veel eenvoudiger. De tweede orde snelheidsconstante kan je bepalen door de overmaat aan hydroxide te variŽren.

Veranderd door Jooken, 23 maart 2011 - 23:15

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures