Springen naar inhoud

Verestering

• Log in om te kunnen reageren

Save_CF

Save_CF

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 maart 2011 - 23:06

Ik heb een ester moeten maken uit ethaanzuur en methanol. Hierbij moesten we een druppel geconcentreerd zwavelzuur toevoegen. En daarna moesten we uitleggen waarom we geconcentreerd zwavelzuur moesten toevoegen en niet verdund zwavelzuur. Nou heb ik dit als antwoord gegeven:

Het geconcentreerde zuur werkt als katalysator. De verestering is een evenwichtsreactie. Als je zwavelzuur toevoegt verschuift het evenwicht naar rechts. Dit is iets wat je wil. Als je er verdunde zwavelzuur bij doet, voeg je er H2O aan toe, terwijl dat al aan de rechterkant staat. En dan verschuift het evenwicht weer naar links. Zo blijft de reactie in evenwicht en voorkom je dat het evenwicht naar rechts verschuift.

Nou weet ik al niet zeker of dit klopt, maar als dit wel klopt heb ik nog een vraag. Waarom voeg je überhaupt een zuur toe?? OM de reactie te versnellen?

Veranderd door Save, 23 maart 2011 - 23:06

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jooken

Jooken

• >250 berichten
  • 677 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 maart 2011 - 23:18

Als je zwavelzuur toevoegt verschuift het evenwicht naar rechts

Dit is fout! een katalysator beïnvloedt de ligging van het evenwicht niet, maar zorgt voor een snellere reactie.

Als je er verdunde zwavelzuur bij doet, voeg je er H2O aan toe, terwijl dat al aan de rechterkant staat. En dan verschuift het evenwicht weer naar links.

Dit is inderdaad juist. Als je wil dat het evenwicht naar rechts gaat, mag je zeker geen water toevoegen.

Veranderd door Jooken, 23 maart 2011 - 23:18

Save_CF

Save_CF

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2011 - 15:12

En waarom heeft een ester een lager kookpunt dan het alcohol en zuur waar het uit is gemaakt?? Omdat er geen dubbele bindingen in de hofodketen zit? Of is het iets met waterstofbruggen?

Veranderd door Save, 24 maart 2011 - 15:12

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 maart 2011 - 17:53

Hoeveel waterstofbruggen kunnen het zuur en alcohol apart maken? En hoeveel kan het ester er nog maken?

Elektrolyse

Elektrolyse

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2011 - 21:20

Wij leerden altijd:
Als je het antwoord op een vraag niet weet, schrijf je waterstofbruggen op xD
Natuurlijk niet bij rekenvragen, maar heel vaak zijn de vragen die je niet begrijpt simpel op te lossen als je aan waterstofbruggen denkt ;O)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures