Springen naar inhoud

Opslag chemicalien

• Log in om te kunnen reageren

eastboy

eastboy

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 maart 2011 - 23:35

Hee hallo,

Kan iemand mij vertellen waarom salpeterzuur en mierenzuur/azijnzuur niet bij elkaar opgeslagen mogen worden?

Al vast dank!!!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 maart 2011 - 23:54

Waarschijnlijk omdat salpeterzuur een sterke oxidator is en de andere 2 brandbaar.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 24 maart 2011 - 08:54

Waarom zou dat niet mogen?
Bij bijna alles is de hoeveelheid een van de kritische parameters.

Kijk eens op de volgende link met een uitleg over opslag van gevaarlijke stoffen.
Ter controle kun je de algemene maatregel van bestuur waar dit op is gebaseerd ook nog even nakijken.
http://www.duurzaamm...htm#Gevaarlijke stoffen

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 maart 2011 - 12:34

Waarschijnlijk omdat salpeterzuur een sterke oxidator is en de andere 2 brandbaar.

Hoezo zijn mierenzuur en azijnzuur brandbaar?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2011 - 13:26

Hoezo brandbaar? Wel hou er maar eens een brandende lucifer bij. Voor de rest zie de safety-cards, vlampunt bijv.

TS geeft niet de indruk over oplossingen te praten.

Mogelijke vorming van CO, lijkt me ook wel een reden om salpeterzuur en mierezuur niet naast elkaar te zetten.

http://www.cdc.gov/n...t/ndut0363.html - 21k

Veranderd door thionyl, 24 maart 2011 - 13:42

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 maart 2011 - 14:03

Inderdaad, Thionyl, je hebt gelijk. Echter op onze etiketten staat dat er niet op. De MSDS van beide stoffen geeft inderdaad een ander beeld. 8-[
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2011 - 20:32

Een extra etiketje zou dan wel wenselijk zijn.
Denk dat de vraag van TS aardig is beantwoord.

Gerard dit haalde ik uit je link, heb je mischien niet gezien:

Daarnaast zijn de volgende combinaties van stoffen of stoffensoorten verboden:

zuren en logen;
zuren en chloriet- of hypochlorietoplossingen;
salpeterzuur en mierenzuur, azijnzuur of formalineoplossingen;

Lijkt me dat commentaar overbodig is.

Veranderd door thionyl, 24 maart 2011 - 20:38

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 24 maart 2011 - 21:24

thionyl,

Dit is eigenlijk waar ik op duidde in de link, alhoewel de TS geen hoeveelheden meldde neem ik aan dat het gaat over voorraden op het lab en dan geldt het volgende:

De werkvoorraad

De werkvoorraad is de hoeveelheid van een stof die nodig is voor direct gebruik.

Voor de opslag van de werkvoorraad van alle gebruikte stoffen gelden geen speciale regels. Zij mogen dus op elke gewenste plaats worden opgeslagen, zolang de verpakking maar in orde is en de etikettering aan de regels voldoet. Het is echter aan te bevelen voorzieningen te treffen om gemorste vloeistof op te kunnen vangen. Daarbij moet dan wel gezorgd worden dat vloeistoffen die niet met elkaar in contact mogen komen afzonderlijk worden opgevangen.

Hetgeen jij aanhaalt komt uit de volgende richtlijn.
Bij opslag boven 25 kg of liter (de werkvoorraad) geldt CPR 15-1, een richtlijn opgesteld door de Commissie voor de Preventie van Rampen

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2011 - 21:32

Er is een heel simpele reden. Geconcentreerd salpeterzuur is een sterke oxidator en puur mierenzuur is een vrij sterke reductor. Als deze twee stoffen gemengd worden, dan is het heel wel mogelijk dat er een zeer heftige exotherme reactie optreedt met een hoop akelige gassen (CO, NO, NO2) en misschien zelfs wel brand als de hoeveelheden groot zijn. Ik moet er niet aan denken als een glazen fles met een liter 65% salpeterzuur tegen een glazen fles met een liter 85% mierenzuur aan klapt en de beide vloeistoffen mengen.

Als hobby chemicus heb ik beide stoffen in huis (salpterzuur 65% en mierenzuur 85%), maar ze worden op verschillende plekken bewaard.

Veranderd door woelen, 24 maart 2011 - 21:34

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 24 maart 2011 - 22:13

Woelen,

Helemaal mee eens dat het verstandig is om ze gescheiden op te slaan maar dat is wat anders dat het niet zou mogen.
Wat je tegenwoordig vaak ziet is er geen onderscheid wordt gemaakt tussen de risico's van bulkproducten en de werkvoorraden chemicalieen op laboratoria.
Het leidt er mijn inziens toe dat op termijn door verkeerde interpretatie van de risico's allerlei dingen onnodig verboden worden.
Een voorbeeld is dat er wordt gewerkt met argumenten gebaseerd op de MAC waarden voor een laboratoria terwijl die zijn gebaseerd op een blootstelling tijdens je werkzame leven. Onderzoek en normen gebaseerd op incidentele en acute blootstelling zoals in laboratoria voorkomen zijn er nauwelijks eigenlijk alleen incidentele ongevalsbeschrijvingen.

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2011 - 23:03

Hetgeen jij aanhaalt komt uit de volgende richtlijn.
Bij opslag boven 25 kg of liter (de werkvoorraad) geldt CPR 15-1, een richtlijn opgesteld door de Commissie voor de Preventie van Rampen

CPR15 bestaat niet meer zoek op PGS15. Subtiel anders maar op sommige vlakken iets soepeler en geeft ook regels voor gasflessen.

Beide richtlijnen (die eigenlijk meer wetgeving zijn inmiddels) geven in hun bijlagen, onverenigbare combinaties aan.
Eigenlijk moet je gewoon soort bij soort houden, dus oxidatoren bij ox...
zuren bij zuren etc. etc.

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2011 - 23:07

Wat je tegenwoordig vaak ziet is er geen onderscheid wordt gemaakt tussen de risico's van bulkproducten en de werkvoorraden chemicalieen op laboratoria.

Dat is min of meer mijn dagelijkse werk.
Dat onderscheid is voor mij (en mijn collega's)juist heilig, werkvoorraad wordt heel anders beoordeeld dan opslag. Ik zou willen weten welke overheids- of keuringsinstantie dat anders ziet!

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2011 - 00:28

Denk dat mijn antwoord op de vraag kort en goed was en verder veiligheid voor alles.

Maar dat je ook moet werken ermee is ook wel duidelijk, bleek alleen niet uit de ietwat beperkte vraagstelling.

Als TS zich nog meldt dan wordt dat misschien duidelijk.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures