Hoe NatriumPerSulfaat (etszuur) bewaren?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Hoe NatriumPerSulfaat (etszuur) bewaren?

Hallo,

Voor het maken van printplaten gebruik ik NatriumPerSulfaat (2L) om koper weg te etsen. Mijn vraag is: waar kan ik een fles vinden om dit spul in te bewaren? Ik ben echt bij elke bouwmarkt en weet ik niet wat voor speciaalzaken geweest, maar niemand heeft iets geschikts. De enige 2L jerrycan die ik vond (wat nogal moeilijk te vinden is) was niet drukbestendig, wat ook logisch is, want hij is vierkant.

Het punt is dus, dat er gasontwikkeling plaatsvindt, welke hoge druk in de fles opbouwt. Gaatje erin maken gaat niet, want als ik het gewoon uit laat gassen, dan is het binnen de korste keren uitgewerkt.

Ik gebruikte in het verleden een ouderwetse 2L colafles, maar dat gaat niet meer. Mijn huidige fles heeft allemaal haarbarstjes in de bodem en de dop staat helemaal bol. Nieuwe frisdrankflessen zijn allemaal een stuk slechter van kwaliteit, dus een nieuwe kopen kan ook niet.

Een glazen fles zou kunnen, maar ik weet niet hoeveel druk er daadwerkelijk op komt te staan, en hoeveel een sapfles (bijvoorbeeld) kan hebben.

Dus, hoe bewaart een chemicus zijn zuur?

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Hoe NatriumPerSulfaat (etszuur) bewaren?

Gewoon in een oud bakje van huzarensalade, daar ets ik ook in. Deksel is niet luchtdicht dus geen probleem met gas. Niet schudden en recht wegzetten.

Dat gasprobleem ken ik niet, doe eens een ballon op een fles etsmiddel... gaat ie dan bol staan?

Berichten: 3

Re: Hoe NatriumPerSulfaat (etszuur) bewaren?

Ik ets in een etstank, met verwarmingselement en pomp, en die wissel ik niet graag in voor een huzarensaladebakje...

Ik ga het even niet proberen met een balon, maar ik kan je garanderen dat dat zou gebeuren. Het gaat wel langzaam. Na een dag heb je een kleine sis als je de dop open draait. Na een paar maand staat de dop van zo'n colafles erg bol en sist hij gigantisch als je hem opent; veel meer dan fles met cola.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Hoe NatriumPerSulfaat (etszuur) bewaren?

Maar waarom dan steeds in een gesloten fles?

Persulfaat etst prima koud.

Berichten: 3

Re: Hoe NatriumPerSulfaat (etszuur) bewaren?

Omdat de gasontwikkeling het spul laat uitwerken na verloop van tijd.

Ik heb ondervonden dat het wel een stuk beter werkt als het warm is.

Berichten: 1.816

Re: Hoe NatriumPerSulfaat (etszuur) bewaren?

Wel wat vreemd dat je dat spul opgelost bewaart, ik bewaar het gewoon als vaste stof en maak het als ik het nodig heb. Dus nooit problemen.

Maar ik heb ook jaren met waterstofperoxide ge-etst en bewaarde dat in een plastic ( PP?) fles voorzien van een klein gaatje met een plakbandje erover in de koelkast. Is jaren goed gebleven.

Overigens zijn er tegenwoordig ook andere mogenlijkheden om (redelijk snel) Cu printen te etsen.

De reden dat het sneller etst als het warmer is, is ook de reden van je gasontwikkeling. Dus koel bewaren en warm gebruiken.
LiA

Berichten: 3.145

Re: Hoe NatriumPerSulfaat (etszuur) bewaren?

Opgelost in water is peroxodisulfaat (kortweg: persulfaat) niet stabiel. Of je het nu afgesloten bewaart of met een gaatje in de dop, het gaat hoe dan ook kapot en verliest zijn werking.

Vast natriumperoxodisulfaat is onbeperkt houdbaar, mits droog bewaard. Je hebt ook ammoniumperoxodisulfaat, maar dat is niet onbeperkt houdbaar. Het trekt een beetje water aan uit de lucht en als het ook maar iets vochtig is, dan is het een kwestie van maanden, hooguit een jaar en het spul is bedorven (er blijft ammoniumbisulfaat over).

Je kunt ook kaliumdiperoxosulfaat kopen, dat is ook onbeperkt houdbaar, maar lost minder goed op in water. Voor geconcentreerde etsbaden is dat minder geschikt. Zelf vind ik natriumperoxodisulfaat het prettigst, het lost redelijk goed op en is onbeperkt houdbaar in vaste vorm. Als je heel veel etst, dan is ammoniumperoxodisulfaat het beste, omdat het echt heel goed oplost en je er sterke oplossingen mee kunt maken. Vanwege de beperkte houdbaarheid moet je er wel vrij snel doorheen gaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Hoe NatriumPerSulfaat (etszuur) bewaren?

halfgaar schreef: Omdat de gasontwikkeling het spul laat uitwerken na verloop van tijd.
Maar het blijft heus niet beter en langer werken als je het in een drukvat bewaard, dat bedoel ik. Ik warm het op in het huzarenbakje in de magnetron...

En aan de anderen... als je het aanmaakt is het opgelost en kun je verschillende printen etsen... zonde om dus steeds verse aan te maken en de oude weg te gooien.

Reageer