Adduct formatie in LC-MS/MS

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Adduct formatie in LC-MS/MS

Beste allen,

Ik heb een vraag over LC-MS/MS in het algemeen, stel dat je een analyte wil meten dat een adduct vormt, laten we voor het gemak een Na adduct nemen.

In de Q1 selecteer je op massa van je analyte +natrium, dus [M+Na]+ met een theoretische massa van 600.

In de collision cell wordt dit gefragmenteerd naar bijvoorbeeld [M1+Na]+ en [M2+Na]+ maar aangezien ik bij de parent maar 1 Na+ ion heb lijkt het me dat er (minimaal) 50% signaal verlies is voor het quantifier-ion, met vorming van neutrale massa's die uiteraard niet te bepalen zijn.

De vraag is eigenlijk of iemand weet in hoeverre dit signaal verlies effect heeft op de goeveligheid, of dit daadwerkelijk 50% is of meer, en of dit per type apparaat verschilt.

Alvast bedankt!

Evert

Berichten: 157

Re: Adduct formatie in LC-MS/MS

nee.

Je aanvoer van de parent [M+Na] is continu, terwijl je de dochters, [M1+Na] en [M2+Na], meet in stappen van je dwell tijd (de tijd dat de overgang gemeten wordt) en scan delay (de tijd die nodig is om de te meten massa in te stellen).

edit:

Dit is natuurlijk alleen het geval als de eerste quadrupole op 1 massa wordt ingesteld. In de praktijk is dit vaak niet het geval, aangezien er vaak multi residu analses worden uitgevoerd.

Je moet het dan zo zien. stel je hebt een dwell tijd van 5ms en een scan delay van 1ms. je meet de massa's parent 400 met dochter 350 en 300 en parent 600 met dochter van 550 en 500.

Eerst wacht de MS 1ms om zich in te stellen op [400+Na] -> 350

Dan wordt [400+Na] -> 350 gemeten voor 5ms.

Dan wacht de MS weer 1ms om zich in te stellen op [400+Na] -> 300

[400+Na] -> 300 wordt gemeten voor 5ms

Wacht weer 1ms op [600+Na] -> 550

enz enz.

Je meet dus steeds stukjes uit een continue aanvoer. Je chromatogrammen zijn ook geen mooie gauss curve, maar meetpunten, waar de software een mooie gauss curve van maakt.

Reageer