[scheikunde] Koper(I)sulfide

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 26

[scheikunde] Koper(I)sulfide

Hallo, tijdens het maken van mijn huiswerk stuitte ik op een vraag waar ik niet uit kwam. Het is een redox gerelateerde vraag.

Bij de reactie van vast koper(i)sulfide (Cu2S) met een overmaat geconcentreerd salpeterzuur ontstaan als reactieproducten onder andere koper(ii)sulfiet en salpeterigzuur.

Deze vraag bestaat uit meerdere deelvragen, waarvan de eerste de volgende is:

Leidt de halfreactie van het koper(i)sulfide af.

Nou weet ik niet goed hoe ik dit moet doen. Je begint namelijk met het slecht oplosbare Cu2S, en dat zou omgezet moeten worden in een evenwichtsreactie tot (dacht ik) CuSO3, aangezien de lading nu negatiever is. Dit zorgt alleen voor een probleem, hoe krijg ik de reactie nu kloppend, met aan beide kanten een andere hoeveelheid Cu en of S?

Berichten: 26

Re: [scheikunde] Koper(I)sulfide

Wat ik tot nu toe zelf bedacht heb is het volgende:

Doordat het in een zuur gebracht wordt, valt Cu2S wel uiteen tot Cu 1+ ionen en S 2- ionen.

De halfreactie wordt dan 2Cu 1+ + 2S 2- + 3H2O gaat naar 2CuSO3 + 3H 1+ en 5 e 1-

Klopt dit?

De halfreactie voor het salpeterzuur tot salpeterig zuur is NO3 1- + 2H 1+ + e 1- gaat naar NO2 + H2O

Voor de totaal reactie moet de tweede halfreactie 5 maal.

Nu is de laatste vraag waarom na indampen van het ontstane mengsel uitsluitend koper(II)sulfiet en koper(II)nitraat overblijven. Persoonlijk heb ik geen flauw idee.

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: [scheikunde] Koper(I)sulfide

Metaalsulfiden stellen bij mijn weten steeds waterstofsulfide (gas) vrij in zuur milieu. Dit zal je helpen om het kloppend te maken.

Berichten: 26

Re: [scheikunde] Koper(I)sulfide

Het lukt nu nog steeds niet de reactie kloppend te maken, ik heb nu het volgende:

Cu2S + H+ -> CuSO3 + H2 S

De Cu en S atomen kunnen dus nooit kloppend worden.

Reageert Cu2S wel in zijn vaste vorm, of is het toch opgelost in het geconcentreerde salpeterzuur?

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: [scheikunde] Koper(I)sulfide

De situatie voor koper(I)sulfide in salpeterzuur is blijkbaar anders (even wat gegoogeld, en de antwoorden lopen nogal uiteen); geen vrijstelling van H2S..

Laten we ervan uitgaan dat de opgave het bij het rechte eind heeft. Dan zou ik beginnen met eerst een totaalreactie op te stellen:

Cu2S + HNO3 -> CuSO3 + HNO2 + Cu(NO3)2

Dit ziet er balanceerbaar uit. Koper en zwavel oxideren, stikstof reduceert. Als je dit indampt krijg je inderdaad ook enkel de twee zouten, je kan makkelijk opzoeken wat er met salpeterigzuur gebeurt.

Ik denk (maar ben het niet zeker) dat je voor de halfreactie van koper het zout inderdaad mag splitsen. Dan heb je een zeer eenvoudige reactie.

Berichten: 26

Re: [scheikunde] Koper(I)sulfide

Ik heb nu het volgende..

Oxidator: Cu2S + 3 H2O -> 2 Cu+ + SO32- + 6 H+ + 8 e-

Reductor: NO3- + 3 H+ + 2 e- -> HNO2 + H2O

En aan de hand daarvan dan de totaal reactie, en dan er van uitgaande dat 2 Cu+ + SO32- neerslaat tot CuSO3..

Anders weet ik het ook niet. Bedankt in ieder geval!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Koper(I)sulfide

Je bent op de goede weg, maar dit klopt niet:
En aan de hand daarvan dan de totaal reactie, en dan er van uitgaande dat 2 Cu+ + SO32- neerslaat tot CuSO3
Hoe gebeurt dat dan dat Cu+ verandert in Cu2+?

Je moet in de eerste halfreactie rechts niet Cu+ noteren, maar Cu2+.

En nog iets: de oxidator neemt electronen op, de reductor staat ze af. In jouw halfreacties is dat niet zo.

Berichten: 26

Re: [scheikunde] Koper(I)sulfide

Inderdaad reductor en oxidator verkeerd om genoteerd.

Maar er vinden dus eigenlijk 2 reductor halfreacties plaats?

Cu+ → Cu2++ e-

S2- + 3H2O → SO32- + 6H+ + 6e-

--------------------------------------------------------------------

Cu+ + S2- + 3H2O → Cu2+ + SO32- + 6H+ + 7e-

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Koper(I)sulfide

Prima. ;)

Reageer