[scheikunde] 2 vragen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] 2 vragen

Hallo,

Ik heb een tweetal vraagjes:

1. Ik heb over een paar scheikunde SE. ik ben nu H16 van chemie overal aan het bestuderen. Ik heb tot nu tot altijd geleerd om gewoon de [OH-ionen] of de [H-ionen] uit te rekenen en hier de -log van te berekenen.

In H16 staan nu allemaal formules en moet ik de Kw/Kz of de Ks (oplosbaarheidsproduct) gebruiken.

Kan iemand mij uitleggen wanneer ik nou welke formule/methode moet gebruiken om de pH/pOH te bereken?

2. Ook snap ik iets niet met de stereo-isomeren. Je moet dan kijken naar de assymetrische C-atomen. Hierbij weet ik dat je moet kijken naar C-atomen met 4 verschillende groepen. Als hij een dubbele binding heeft dan is dit geen assymetische C-atoom. Maar als je nu bijvoorbeeld kijken naar de cis-trans-isomeren (wat ook stereo-isomeren zijn) dan kom ik bij het volgende:

Cl Cl

C=C

H H

Deze stof heeft geen assymetrische C, maar toch heeft hij een stereo-isomeer namelijk:

...Cl H

H C=C H

...H Cl

Moet ik als ik zoek naar hoeveel stereo-isomeren een stof heeft, toch kijken naar de dubbele binding?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] 2 vragen

De stoffen die jij tekent, hebben geen dubbele bindingen.

Berichten: 2

Re: [scheikunde] 2 vragen

Foutje:p. Nu klopt het.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] 2 vragen

Dit is inderdaad cis/trans isomerie. Kijk je naar je vorige moleculen (maar dan zonder dubbele binding zoals het bij ethaan eruit ziet), dan kunnen de koolstoffen onder andere om de C-C binding draaien, zo is er altijd een mogelijkheid bij 2 gelijke groepen aan 1 koolstof dat je 2 tekeningen altijd zo kunt draaien dat ze overlappen.

2 koolstoffen verbonden door een dubbele binding kunnen dat echter niet, en daarom is cis-1,2-dichlooretheen wezelijk anders dan trans-1,2-dichlooretheen. (1e en 2e molecuul)

Reageer