[scheikunde] samenstelling mengsel aluminium en zink

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

[scheikunde] samenstelling mengsel aluminium en zink

Hallo allemaal,

Ik ben al een hele tijd bezig om deze PO te verwerken, maar ik kom er niet uit. Ik hoop dat jullie mij in de goede richting kunnen wijzen/ een beginnetje kunnen geven.

De opdracht & het experiment

Ik moet het massapercentage Al en Zn in een mengsel berekenen. ik heb bij dit practicum ongeveer precies 50 mg (55 mg) van het mengsel in driehalskolf gedaan. Dit mengsel heb ik overgoten met 50 mL 4 M zoutzuur (via scheidtrechter). Het ontstane gas (waterstofgas) hebben we via een overleidbuisje onder water opgevangen in een omgekeerde buret. De temperatuur hierbij was 21 graden celsius.

De Resultaten

Afbeelding

Verwerking

De (redox)reacties

6H+ (aq) + 6e- -> 3H2(g)

2Al (s) -> 2Al3+ (aq) + 6 e-

2Al (s) + 6H+ (aq) -> 3H2 (g) + 2Al3+ (aq)

2H+ (aq) + 2e- -> H2(g)

Zn (s) -> Zn2+ (aq) + 2e-

Zn (s) + 2H+ (aq) ->H2 (g) + Zn2+ (aq)

Ik heb berekend dat het molair volume 24,12 dm3/ mol is bij deze temperatuur.

Er is dus 0,86 mmol waterstof ontstaan

De verhouding zink:h2 (g) is 1:1

De verhouding aluminium:h2 (g) is 1:1,5

De molaire massa van aluminium = 26,98 g/mol

De molaire massa van zink= 65,38 g/mol

Nu is de tip bij de opdracht dat je met een variabele x moet werken.

55 mg

met x mg Zn

met 55-x mg Al

toen heb ik dit gedaan:

x/65,38 = 0,86 => x=56,2268 (0,86*65,38) = 56,23

en dit:

(1,5(0,55-x))/26,98 = 0,86

(0,825-1,5x)/26,98 = 0,86

0,825-1,5x = 23,208 => 1,5x = 22,3778

x=11,1889

Ik heb echter geen flauw idee wat ik hier nu precies gedaan heb (en dus welke grootheid x voorstelt, maar ik vermoed mg) , dit was meer naar aanleiding van de tip van de docent.

Nu zou ik graag willen weten hoe ik verder moet bij de verwerking. Hoe ik dus kan uitrekenen wat het massapercentage Al en Zn is.

Alvast bedankt!

Berichten: 13

Re: [scheikunde] samenstelling mengsel aluminium en zink

niemand een idee? :-k

Berichten: 42

Re: [scheikunde] samenstelling mengsel aluminium en zink

ipv dat je de getallen allemaal achter elkaar zet, kan je miss beter de getallen in schematisch tekening gaan proberen op te stellen. Zet de reactie verhouding ook erbij.

Dan bedoel ik, wat hoort bij zink en wat hoort bij aluminium en maakt daar een soort schema van. Dat je mooie overzicht hebt.

Want een goede overzicht, geef je ook een beter beeld wat je eigenlijk exact aan doen bent ipv de getallen klakeloos in een formule stopt.

Werk de stapjes wat je weet, stap voor stap uit. Nadat je de stapjes ook mooi uitgewerkt hebt, kan je die stapjes gaan vergelijken met de formules wat jij gebruikt hebt.

Helaas willen de meeste de formule gebruiken en direct alles in 1 proppen dat je de totale overzicht verliest. Je weet wel wat je ingevoerd hebt, maar je weet niet wat jij uitgerekend hebt.

Volgens mij mag je daar niet de gemiddelde van nemen. Je moet aan de hand van, de reactie opstelling kruisvermenigvuldigen ... dat is wat ik denk. Alleen kan niet bedenken wat 54mg weeg en wat 56mg en hoe je daaraan bent gekomen.

Is het 1 monster ... of 2 apparte monster die je afgewogen hebt. Neem aan dat het puur Zn en Al zijn.

Reageer