[scheikunde] Praktische opdracht Zouten
Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood
-
- Berichten: 5
[scheikunde] Praktische opdracht Zouten
Hoi,
Ik heb volgende week een Praktische opdracht zouten.
één van de opdrachten is stofherkenning van zouten.
Ik krijg 6 reageerbuizen met stoffen erin en 6 Zouten op een blaadje.
Dus ik moet uitzoeken in welke buis welke stof in zit!
Ik heb geen idee hoe ik zou moeten beginnen met deze proef, we hebben dit ook amper geoefend.
We hebben neerslag reacties, zuur-base reacties en redox reacties gehad.
Ik hoop dat iemand hiermee kan helpen
Alvast bedankt,
Arno
Ik heb volgende week een Praktische opdracht zouten.
één van de opdrachten is stofherkenning van zouten.
Ik krijg 6 reageerbuizen met stoffen erin en 6 Zouten op een blaadje.
Dus ik moet uitzoeken in welke buis welke stof in zit!
Ik heb geen idee hoe ik zou moeten beginnen met deze proef, we hebben dit ook amper geoefend.
We hebben neerslag reacties, zuur-base reacties en redox reacties gehad.
Ik hoop dat iemand hiermee kan helpen
Alvast bedankt,
Arno
- Berichten: 11.177
Re: [scheikunde] Praktische opdracht Zouten
Schrijf die zouten hier eens neer en vertel wat je ervan weet. De theorie die je vooraf gehad hebt, is meer dan voldoende voor dit proefje. Oefenen met logisch denken en basaal redeneren kunnen ze je niet aanleren; moet je zelf doen met dit soort proefjes als hulp.
-
- Berichten: 5
Re: [scheikunde] Praktische opdracht Zouten
Het is een tentamen, dus ik weet niet welke zouten ik krijg.
Maar kun je niet iets beschrijven wat jij als eerste zou doen?
Ik weet dat je binas tabel 45 kan gebruiken voor neerslagreacties enz..
Scheikunde is niet echt mijn vak, heb er ook spijt van dat ik het gekozen heb, maar ik wil wel een goed cijfer.
Misschien kan je iets meer advies geven?
Maar kun je niet iets beschrijven wat jij als eerste zou doen?
Ik weet dat je binas tabel 45 kan gebruiken voor neerslagreacties enz..
Scheikunde is niet echt mijn vak, heb er ook spijt van dat ik het gekozen heb, maar ik wil wel een goed cijfer.
Misschien kan je iets meer advies geven?
- Berichten: 11.177
Re: [scheikunde] Praktische opdracht Zouten
Je zit met dat plan al op de goede weg hoor. Je zou per zout moeten opschrijven waar het zoal mee neer kan slaan op het tentamen, of op een andere manier met stoffen reageren. Onoplosbare zouten kun je bijvoorbeeld onderscheiden met HCl. Calciumcarbonaat zal oplossen onder vorming van koolstofdioxide, calciumsulfaat zal zelfs dan niet oplossen. Zo zou je die 2 al uit elkaar kunnen halen, en natuurlijk zijn ze al te onderscheiden van oplosbare zouten.
-
- Berichten: 5
Re: [scheikunde] Praktische opdracht Zouten
Oke tot zover iedergeval bedankt!
Ik heb hier veelvoorkomende zouten, wat zou jij er meteen over kunnen zeggen of welke handeling zou je meteen doen bij deze zouten?
KCL
BBr
NH4Cl
Na2CO3
MgCl2
Na2SO4
Ik heb hier veelvoorkomende zouten, wat zou jij er meteen over kunnen zeggen of welke handeling zou je meteen doen bij deze zouten?
KCL
BBr
NH4Cl
Na2CO3
MgCl2
Na2SO4
-
- Berichten: 248
Re: [scheikunde] Praktische opdracht Zouten
Je zou een deel van je oplossing kunnen verwarmen en dan met pH papier kijken of de damp basisch is. Indien dat het geval is heb je NH3 in je damp en heb je dus NH4+ in je oplossing
- Berichten: 11.177
Re: [scheikunde] Praktische opdracht Zouten
KCl, KBr. Lastig om uit elkaar te houden omdat het anion in dezelfde groep staat.
NH4Cl verwarmen, zal de oplossing naar ammonia laten ruiken.
Natriumcarbonaat. Aanzuren geeft koolstofdioxide-ontwikkeling.
Magnesiumchloride. Natriumcarbonaat erbij doen en kijken of er wat neerslaat. Niet gauw te onderscheiden van calciumchloride.
Natriumsulfaat. Calciumchloride erbij doen en kijken of er wat neerslaat.
Dus om jouw rijtje uit elkaar te pluizen:
1) Een beetje van alle zouten in neutraal water oplossen.
2) Alle oplossingen licht aanzuren. Degene die nu bubbelt is natriumcarbonaat.
3) Nieuwe oplossingen maken minus het natriumcarbonaat.
4) Calciumchloride toevoegen aan elke oplossing. De enige waarbij er wat neerslaat, is natriumsulfaat.
5) Wederom nieuwe oplossingen maken.
6) Natriumcarbonaat toevoegen. Neerslag bij Magnesiumchloride.
7) Oplossingen verwarmen. Ammoniageur duidt op ammoniumchloride.
8) Zoals ik zei zijn de laatste lastig te onderscheiden.
NH4Cl verwarmen, zal de oplossing naar ammonia laten ruiken.
Natriumcarbonaat. Aanzuren geeft koolstofdioxide-ontwikkeling.
Magnesiumchloride. Natriumcarbonaat erbij doen en kijken of er wat neerslaat. Niet gauw te onderscheiden van calciumchloride.
Natriumsulfaat. Calciumchloride erbij doen en kijken of er wat neerslaat.
Dus om jouw rijtje uit elkaar te pluizen:
1) Een beetje van alle zouten in neutraal water oplossen.
2) Alle oplossingen licht aanzuren. Degene die nu bubbelt is natriumcarbonaat.
3) Nieuwe oplossingen maken minus het natriumcarbonaat.
4) Calciumchloride toevoegen aan elke oplossing. De enige waarbij er wat neerslaat, is natriumsulfaat.
5) Wederom nieuwe oplossingen maken.
6) Natriumcarbonaat toevoegen. Neerslag bij Magnesiumchloride.
7) Oplossingen verwarmen. Ammoniageur duidt op ammoniumchloride.
8) Zoals ik zei zijn de laatste lastig te onderscheiden.
-
- Berichten: 5
Re: [scheikunde] Praktische opdracht Zouten
Oke thanx!
Je zegt: 2) Alle oplossingen licht aanzuren. Degene die nu bubbelt is natriumcarbonaat.
Dat is dus de PH verhogen toch?
En hoe kan je dan de PH verhogen? Een base toevoegen?
Je zegt: 2) Alle oplossingen licht aanzuren. Degene die nu bubbelt is natriumcarbonaat.
Dat is dus de PH verhogen toch?
En hoe kan je dan de PH verhogen? Een base toevoegen?
-
- Berichten: 5
Re: [scheikunde] Praktische opdracht Zouten
En met nieuwe oplossingen maken bedoel je toch gewoon dat je weer water toevoegt?
-
- Berichten: 1.816
Re: [scheikunde] Praktische opdracht Zouten
In het begin zijn begrippen vaak lastig en dat komt door de wiskundige achtergrond ervan.
Als je iets zuurder maakt (zuur toevoegt) , verhoog je de zuurgraad, dus meer zuur.
Maar pH is de -log enz., dus dat werkt andersom. Een lagere pH is zuurder en dus is een hogere pH basischer.
Als je iets zuurder maakt (zuur toevoegt) , verhoog je de zuurgraad, dus meer zuur.
Maar pH is de -log enz., dus dat werkt andersom. Een lagere pH is zuurder en dus is een hogere pH basischer.
LiA
- Berichten: 11.177
Re: [scheikunde] Praktische opdracht Zouten
Lees je eigenlijk wel wat je zegt?Arno-1994 schreef: Oke thanx!
Je zegt: 2) Alle oplossingen licht aanzuren. Degene die nu bubbelt is natriumcarbonaat.
Dat is dus de PH verhogen toch?
En hoe kan je dan de PH verhogen? Een base toevoegen?
Ik zeg aanzuren, en dan kom jij met: moet ik dan een base toevoegen...
Met nieuwe oplossingen maken bedoel ik nieuwe oplossingen maken, niet verdunnen. Doe je later in het werkveld ook niet, als je een monster aangeleverd krijgt. Altijd kleine beetjes gebruiken. Reageerbuizen met 1,5 cm aan water zijn voldoende voor deze proefjes. Mespuntje zout oplossen en gaan met die banaan.