[scheikunde] Galvanische cel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

[scheikunde] Galvanische cel

Ik heb hulp nodig

Ik moet tegen morgen een practicum van chemie af hebben en ik heb geen flauw idee hoe ik aan men berekeningen moet beginnen.. En nee ik heb geen gelijkaardige oefeningen ergens..

Ik moet dus bereken hoeveel volt je krijgt als je een galvanische cel (chemische batterij) maak met een Zn-plaatje en een Fe-plaatje in azijnzuur (CH3COOH).

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Galvanische cel

Ben je op de hoogte van dit soort tabellen:

klik?

En van de wet van Nernst?

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Galvanische cel

Marjanne schreef: Ben je op de hoogte van dit soort tabellen:

klik?

En van de wet van Nernst?
Ja we hebben wel al galvanische cellen gemaakt met bijvoorbeeld een Cu-plaatje in Cu2+ -opl. en een Zn-plaatje in een Zn2+ opl.

maar in een andere oplossing nog niet dus ik snap het niet echt

en de wet van nernst is het potentiaalvershil niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Galvanische cel

en de wet van nernst is het potentiaalvershil niet?
Nee, WÈL ! Met de wet van Nernst kun je potentialen berekenen in afhankelijkheid van concentratie van deelnemende reagentia, druk, temperatuur.

Welke halfreacties treden er op in de gevraagde galvanische cel?

En heb je niet meer gegevens van wat in de vraag staan? Anders wordt het onmogelijk om een potentiaalverschil te berekenen.

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Galvanische cel

en de wet van nernst is het potentiaalvershil niet?
Nee, WÈL ! Met de wet van Nernst kun je potentialen berekenen in afhankelijkheid van concentratie van deelnemende reagentia, druk, temperatuur.

Welke halfreacties treden er op in de gevraagde galvanische cel?

En heb je niet meer gegevens van wat in de vraag staan? Anders wordt het onmogelijk om een potentiaalverschil te berekenen.
Oh, wacht ik zie net dat we een voltmeter tussen de optelling geplaatst hadden. Sorry!

Dus ik weet dat het potentiaal verschil rond de 0,48 V ofzo is

Maar nu moeten we de reacties aan de kathode en anode beredeneren maar ik weet niet welke stoffen we daarvoor moeten gebruiken aangezien het deze keer in azijnzuur is en anders deden we het in 2 verschillende oplossingen zoals ik hierboven al zei

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Galvanische cel

Welke electrode was plus en welke min?

En wat heb je nog meer in de cel waargenomen tijdens de proef?

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Galvanische cel

Marjanne schreef: Welke electrode was plus en welke min?

En wat heb je nog meer in de cel waargenomen tijdens de proef?
Volgens mij is het de bedoeling dat we er zijn achter komen welke elektrode de plus en de min pool is, want onze leerkracht zei dat het niets uitmaakte hoe we het precies verbonden met de voltmeter..

En nee dit was de enige proef

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Galvanische cel

Ik ben nog wat aan het klungelen geweest..

Zn is de sterkste reductor dus die zorgt sowieso voor een oxidatie => anode => negatieve pool

Maar dat dan met Fe? Fe zelf kan toch geen oxidator, alleen Fe2+, Fe3+, en aangezien die er niet zijn weet ik niet wat mijn oxidator is.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Galvanische cel

Nee, ijzerionen zijn er niet. Maar wel nog andere ionen in azijnZUUR die kunnen worden gereduceerd.

Wat is het kenmerk van een zuur in water?

Reageer