Springen naar inhoud

Jodoformreactie

• Log in om te kunnen reageren

Arasari_CF

Arasari_CF

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 maart 2011 - 20:01

Beste,

Ik zoek de juiste manier om met de jodoformreactie de aanwezigheid van ethanol aan te tonen. Maar voor zover ik weet is de jodoformreactie geen herkenningsreactie voor alcoholen maar eerder voor ketonen en/of aldehyden.

Dit om mijn labo over de verzeping van een ester te vervolledigen.

De opgave daarbij luidde: Breng in een kookkolf 15 ml ethylacetaat en 25 ml NaOH 2,0 mol/l, plaats op de kolf een opstaande koeler en kook ongeveer 40 minuten tot de geur van de ester is verdwenen. Verwijder de opstaande koeler en destilleer 5 ml vloeistof af. In deze fractie bevindt zich ethanol, toon dit aan met de jodoformreactie (1 ml destillaat nemen). Doe de rest in een horlogeglas en kook de vloeistof uit. Wat neem je waar?

Zoals dus al eerder gezegd weet ik niet hoe die jodoformreactie is bij alcoholen. Kan iemand mij daarbij helpen?

Alvast bedankt :)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 maart 2011 - 15:00

Die reactie is niet veel anders dan bij ketonen. Voeg aan een basische oplossing waarin zich ethanol bevindt een jood-houdende oplossing toe.

Procedure:
- Los een beetje jood op in een geconcentreerde KI-oplossing.
- Los wat NaOH op in de overgedestilleerde oplossing waarin je de aanwezigheid van ethanol vermoedt.
- Druppel de jood-jodide oplossing bij de NaOH/vermoede ethanol oplossing. Als er inderdaad ethanol is, dan krijg je een geel neerslag. Is dat er niet, dan blijft de vloeistof helder.

Voeg niet ineens alle jood toe en voeg niet te veel NaOH aan je oplossing toe waarin je ethanol vermoedt. Als de pH heel erg hoog is, dan hydrolyseert jodoform en wordt het bij vorming ook direct al weer vernietigd.

Arasari_CF

Arasari_CF

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 maart 2011 - 15:53

Dankjewel =)

Dit is wat ik nu gedaan heb:

Bij de fractie met ethanol heb ik lugol (=KI3) toegevoegd + verdund met 5 ml water + 1 ml NaOH toegevoegd. Dit heb ik in een warmwaterbad van 60C gezet tot er gele neerslag te zien was.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures