Springen naar inhoud

Potentiometrische titratie Mohr's zout

• Log in om te kunnen reageren

Save_CF

Save_CF

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 maart 2011 - 17:05

Ik heb een titratie gedaan met Mohr's zout. We hadden een halfcel gemaakt met in 1 bekerglas CuSO4-oplossing en voorzien van een koperlektrode. In de andere zat een oplossing Mohr's zout (Fe(NH4)2(SO4)2 . 6 H2O. Dit moesten we aanzuren met zwavelzuur en een grafietelektrode erin. Dit moesten we titreren met KMnO4.

Vind dan deze reactie plaats?

ox: MnO4- + 8 H+ + 5 e- <--> Mn2+ + 4 H2O(l) (1x)
red: Fe2+ <--> Fe3+ + e- (5x)

MnO4- + 8 H+ + 5 Fe2+ <--> Mn2+ + 4 H2O(l) + 5 Fe3+

Want dat zou betekenen dat er in de andere halfcel niks gebeurd..

Of vond deze reactie plaats:

Oxidator MnO4- (aq) + 8 H+ + 5e- <--> Mn2+ (aq) + 4 H2O
Reductor Cu <--> Cu2+ + e- (5x)

Wat weer betekent dat ik niet de concentratie ijzer(II)ionen in Mohr's zout kan bepalen..

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 maart 2011 - 16:30

De eerste set van halfreactie reacties vinden in ieder geval plaats. Tijdens de titratie wordt het permanganaat steeds verbruikt en ontstaat er Fe3+ uit het Mohr´s zout.

De tweede set van halfreacties vinden niet beide plaats, in ieder geval die van het permanganaat niet. Dat kan niet, want het permanganaat is in de titratiecelcel steeds verbruikt door het Mohr´s zout. In deze cel is wel een andere oxidator aanwezig die in staat is om de halfreactie van het koper in de andere cel te veroorzaken.

Welke oxidator bedoel ik?

Kun je nu ook beredeneren waar het ´omslagpunt´ door wordt gevormd, m.a.w. wat er dat punt precies gebeurt? En waarom je wel degelijk het gehalte aan Mohr´s zout kunt berekenen uit je titratiegegevens?

Veranderd door Marjanne, 31 maart 2011 - 16:31

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures