[scheikunde] Chemisch evenwicht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 29

[scheikunde] Chemisch evenwicht

Het is op zich misschien een banale vraag, maar ik zou het gewoon graag zeker weten. Klopt mijn omschrijving van de begrippen associatie en dissociatie?

Dissociatie is het uiteenvallen van een molecule, vb AB -> A + B

Associatie is het creëren van een molecule, vb A + B -> AB

Alvast bedankt,

Louise

Berichten: 18

Re: [scheikunde] Chemisch evenwicht

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: doe eens normaal.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Chemisch evenwicht

Klinkt ok! Afbeelding
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 42

Re: [scheikunde] Chemisch evenwicht

deze antwoord is vast te vinden op wiki ... bedoel? je wilt de beschrijving van die 2? ... deze is zeker op internet te vinden ...

Berichten: 87

Re: [scheikunde] Chemisch evenwicht

Hoewel ik vind dat je met de vergelijking AB <--> A + B associatie en dissociatie goed beschrijft kunnen de twee begrippen volgens mij breder gezien worden dan respectievelijk het uiteenvallen, en het creëren van een molecuul. Een zout kan bijvoorbeeld uiteenvallen in ionen. Een enzym kan dissociëren van zijn substraat. Enzovoorts. Je ziet als het goed is dat ik doel op elke vorm van chemische binding/interactie.

Reageer