Houdbaarheidsdatum

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Houdbaarheidsdatum

Houdbaarheidsdatum en andere datums

Het vermelden van een datum is zinloos als dat niet eenduidig geschiedt.

Om chaos in de schrijfwijze te voorkomen is internationaal afgesproken dat we de datum in cijfers voortaan op één manier mogen schrijven. Zie ISO 8601. Dertig landen doen dit daadwerkelijk.

Ook de Nederlandse regering heeft zich akkoord verklaard met de internationale overeenkomst waarin beschreven staat dat de datum op numerieke wijze moet worden geschreven als jaar-maand-dag, maar heeft nog nauwelijks initiatieven getoond.

Wij Nederlanders dienen ons aan ISO 8601 te houden om verwarring te voorkomen.

Daarom worden veel bedrijven en overheden door mij benaderd met bovenstaande tekst. Er moet wat gebeuren. Doet u met me mee? Ik kan wat hulp goed gebruiken.

zie http://standaarden.overheid.nl/owms/3.5/do...rms.w3cdtf.html

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Houdbaarheidsdatum

En wie leert dan de nederlanders dat 11-04-03 gelezen zal moeten als 3 april 2011 en niet als 11 april 2003?

daarnaast is de codering voor kort houdbare producten zonder jaartal. dan wordt het nog leuker.

de industrie verplichten anders te coderen is snel gedaan. Om de voedselanalfabeet dat de gemiddelde nederlander is te leren hoe ze dan de datum moeten lezen (daarnaast THT of NGN/TGT) zal wel wat meer werk kosten.

en trouwens, welke verordening heb jij het over eigenlijk (EU verordening wel te verstaan)
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 1.816

Re: Houdbaarheidsdatum

De verwarring wordt door stomme afspraken gemaakt. jaar-maand-dag, ?

Ik prefereer dag, maand, jaar. Zo sta ik ook in mijn paspoort, rijbewijs enz. En zie dat het vandaag.... 1 april is, tijd voor mijn aprileen-pil.
LiA

Reageer