Invloed tribune ionen reactie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Invloed tribune ionen reactie

Hallo,

Ik zit in 5 vwo, en laatst hebben wij (ikke en 2 groepsgenoten) een PO uit moeten voeren.

In deze PO moesten wij kijken wat de invloed was van verschillende tribune ionen is op een bepaalde reactie.

In dit geval kregen we de stof Natriumsulfaat, en 3 Calciumzouten met eenwaardig negatieve ionen, namelijk; Calciumacetaat, Calciumnitraat en Calciumchloride.

We maten de tijd door de reactiebuizen op een wit bord met rood kruis te zetten. Als het de vloeistof in het reageerbuisje zo troebel was dat we het kruis niet meer konden zien, stopten we de tijd.

De resultaten waren best wel verbazend. De reactie in de reactiebuis met Natriumsulfaat en Calciumacetaat verliep zo langzaam, dat we het na 25 min. maar opgaven. De reactie in de andere 2 reageerbuizen lagen wel dichter bij elkaar maar verschilden ook 1.5 minuut.

Allemaal leuk en aardig, maar we vragen ons serieus af, hoe het komt dat tribune ionen invloed hebben op de reacties? Tribune ionen doen toch over het algemeen niks?

Ik hoop dat jullie mijn vraag kunnen beantwoorden.

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: Invloed tribune ionen reactie

Ik denk in de eerste plaats aan een pH effect. Calciumacetaat is een zwakke base, de andere zouten niet. Tussen het nitraat en het chloride zout bij mijn weten niet zoveel verschil mogen zitten. Je hebt toch alles berekend op equimolaire hoeveelheden Ca2+?

Berichten: 3

Re: Invloed tribune ionen reactie

Ja, elke oplossing had 0.5M. En we hebben steeds 5ml van elk zout bij elkaar gedaan. Maar ik geef toe dat onze nauwkeurigheid nou niet echt heel fantastisch was. :oops:

Maar als de Ph dan echt van invloed is, hoe komt dat dan? Omdat Calciumacetaat al een base is, kan het positieve ion niet/nauwelijks meer reageren met het Sulfaation? zoiets?

Berichten: 27

Re: Invloed tribune ionen reactie

Het gaat dus om een neerslagvorming van het matig oplosbare CaSO4.

De tribune-ionen zijn van invloed omdat ze in verschillende mate het calciumion "afschermen". Rond elk positief ion vormt zich een soort schil van negatief geladen ionen, de ionen in een oplossing bewegen zich niet volkomen los van elkaar, zoals ter vereenvoudiging op de middelbare school geleerd wordt.

Die meezwemmende negatieve ionen hinderen in verschillende mate de neerslagvorming, omdat de sulfaationen al het ware dit cordon moeten doorbreken. Acetaationen hebben hier dus een van nitraat- en chloride-ionen verschillende invloed.

Men spreekt in dit verband over "ionenactiviteit". Deze is een functie van de concentratie en een factor k die per ionsoort verschilt. Bij hogere concentraties, zoals hier 0,5 M, is niet zozeer de concentratie van een ion maar het verschil in de ionenactiviteit van belang.

Berichten: 3

Re: Invloed tribune ionen reactie

Bedankt voor de uitleg :), nu is het iig duidelijk.

Reageer