Springen naar inhoud

[scheikunde] synthese methylsalicylaat

• Log in om te kunnen reageren

wauter

wauter

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 april 2011 - 18:31

Hallo, voor mijn experiment (synthese van methylsalicylaat) moet ik een aantal vraagjes beantwoorden maar ik raak er niet echt uit.

vraag 1: welke antwoorden zijn juist bij volgende stelling: een carbonylgroep is gevoelig voor de aanval van een nucleofiel reagens.
a) de polarisatie van de carbonylgroep is het koolstofatoom elektronenarm en wil het graag een elektronenpaar opnemen.
b) het zuurstofatoom van de carbonylgroep kan een negatieve lading opnemen bij aanval op de carbonylgroep.
c)doordat een carbonylgroep vlak is kan een nucleofiel reagens makkelijk naderen.

Volgens mij zijn de eerste twee juist en is het derde fout, ben ik correct?

vraag 2: op welke twee manier word het evenwicht in de reactie naar rechts gedreven?
Hier weet ik niet direct een antwoord op. Kan de verschillende keren overdestilleren van methanol hiervoor een antwoord zijn?

vraag 3: waarom moet je de waterlaag achteraf nog opkoken. Kan dit zijn om CO2 gas te doen verdwijnen omdat er tijdens het experiment Na2CO3 is toegevoegd?

vraag 4: waarom moet je de waterlaag neutraliseren met Na2CO3?
Deze vraag snap ik niet direct aangezien we tijdens het experiment de Na2CO3 hebben toegevoegd aan de waterlaag.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures