Medicatie die vitaminen aantasten ?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 30

Medicatie die vitaminen aantasten ?

Ik heb gelezen dat de anticonseptiepil vitaminen aantasten of afbreken.

Zijn er eigenlijk veel medicamenten die vitaminen aantasten of afbreken.

Ik heb het dan nog niet gehad over alkohol, en cigaretten die dit ook doen.

Is er dan geen vitaminetekort bij veel mensen, ook omdat we heden veel verwarmt en geraffineerd eten consumeren.

Tja als je, je niet goed in je vel voelt, zou dit "soms" door vitaminentekort komen ?

Ik neem vitaminen en mineralen van het Kruidvat. Deze producten zijn bij de appotheek hoger in concentratie maar het teveel gaat toch weg o.a. via urine !

Na voeding en drank vind ik supplementen een nuttig iets.

Dieren eten of pikken ook soms kruiden of mineralen ! :lol:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Medicatie die vitaminen aantasten ?

Niet per sé vitaminen, maar ik weet toevallig dat aspirine wel een signaaleiwit helemaal onbruikbaar maakt ipv het competitief te inhiberen. En denken dat een overdosis wel wegspoelt is een beetje voorbarig. Dat gaat alleen op bij wateroplosbare stoffen. Vetoplosbare vitaminen in een te hoge concentratie zoals vit. A kunnen wel degelijk problemen veroorzaken.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Medicatie die vitaminen aantasten ?

Vitaminetekort is een zeldzaam fenomeen bij een 'normaal' eetpatroon.

Een overdosis vitamine is snel bereikt bij inname van supplementen, het enige voordeel is vrijwel altijd het economische- van de handelaar in supplementen.

Gouden handel, ik zou willen dat ik het had uitgevonden!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Medicatie die vitaminen aantasten ?

De vitamine waardes in het "geraffineerde" voedsel van tegenwoordig zijn niet zo extreem verschillend hoor.

Het gebeurd niet zelden dat bepaalde waardes in sommige voedingsmiddelen uit de fabriek hoger zijn dan bij thuisbereiding. Dit kan komen door proces optimalisatie van de hitte behandeling.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 30

Re: Medicatie die vitaminen aantasten ?

Ik vermoed toch dat het gewone eetpatroon van bij ons een licht vitaminetekort geeft.

Er zijn immers vele aandoeningen die in deze richting wijzen : vermoeidheid , prikkelbaarheid , slechte concentratie enz.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Medicatie die vitaminen aantasten ?

Gelukkoos schreef: Ik vermoed toch dat het gewone eetpatroon van bij ons een licht vitaminetekort geeft.

Er zijn immers vele aandoeningen die in deze richting wijzen : vermoeidheid , prikkelbaarheid , slechte concentratie enz.
Bewijs dan eerst maar eens dat dat door een vitaminetekort komt.

Echt, een tekort aan vitamines is niet zo heel waarschijnlijk bij een normaal eetpatroon.

Kijk, als je elke dag enkel op Whoppers leeft misschien ja. Maar daar hebben we het dus niet over.

Overigens denk ik dat als je de hele dag op Whoppers leeft, het vitaminetekort slechts een klein deel van je problemen vormt.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Medicatie die vitaminen aantasten ?

Gelukkoos schreef: Ik vermoed toch dat het gewone eetpatroon van bij ons een licht vitaminetekort geeft.

Er zijn immers vele aandoeningen die in deze richting wijzen : vermoeidheid , prikkelbaarheid , slechte concentratie enz.
Neen hoor, ik heb daar zelf een niet representatieve steekproef voor gehouden en deze klachten waren voor 100% te wijten aan teveel televisie kijken.

Reageer