Massapercentage Ascorbinezuur in vitamine C

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Massapercentage Ascorbinezuur in vitamine C

·Hallo,

Ik moet voor scheikunde een practicum uitwerken over vitamine C, om precies te zijn het massapercentage ascorbinezuur (C6H8O6) in vitamine C.

Er wordt een tablet van 5.00 gram opgelost in 100 mL water, de gebruikelijk fenolftaleien indicator wordt toegevoegd en vervolgens wordt 10 mL van deze oplossing getitreerd met 37 mL 0.01M Natronloog oplossing.

verder is de structuurformule gegeven.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...corbic_acid.svg

Nou loop ik vast bij de reactievergelijking... ascorbinezuur is een meerwaardig zuur, maar een hoeveelwaardig zuur? ik zou zeggen 4 waardig (4 OH-groepen).

Als ik hier mee ga rekenen kom ik tot de volgende berekening:

C6H8O6 + 4OH- -> C6H4O64- + 4 H2O

De verhouding ascorbinezuur : natronloog is dan dus 1 : 4

0.037 * 0.01 = 3.7 · 10-4 mol OH-

dit delen door 4 (verhoudingen) geeft 9.25 · 10-5 mol ascorbinezuur

voor de massa krijg je nu: 9.25 · 10-5 * 176.124 = 16.3 mg ascorbinezuur in een tablet van 5 gram

0.0163 / 5.00 * 100% = 0.33 massaprocent ascorbinezuur in een tablet van 5 gram.

Dit lijkt mij een onwaarschijnlijk lage waarde. Ik denk dat ik iets fout doe bij het meerwaardige zuur, zoals ik al zei, en ik vergeet het verdunnen van het tablet. Maar dat is toch niet gewoon 20x verdund?

Ik hoop dat ik genoeg zelf heb gedaan en met de laatste stapjes wat hulp kan krijgen.

Ivar

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Massapercentage Ascorbinezuur in vitamine C

De verdunning staat in deze regel:

Er wordt een tablet van 5.00 gram opgelost in 100 mL water, de gebruikelijk fenolftaleien indicator wordt toegevoegd en vervolgens wordt 10 mL van deze oplossing getitreerd met 37 mL 0.01M Natronloog oplossing.

Stel dat in 5g tablet 1 mol vitC zit, je gooit dat hele tablet in 100 ml water. Hoeveel mol vitC zit nu in die 100 ml? Nu haal je daar precies 10 ml vloeistof uit. Hoeveel mol vitC zit daar nog in?

En nee, vitC is een 2-waardig zuur. Alleen de waterstoffen aan het staartje reageren, niet die aan de ring hangen.

Berichten: 3

Re: Massapercentage Ascorbinezuur in vitamine C

Bedankt voor het snelle antwoord.

Er zit dan 1 mol vitC in 100 mL water en dus 0.1 mol vitC in de 10 mL?

de verdunning is dus 10x ?

Oke, dat van dat 2-waardige zuur dacht ik al ergens gezien te hebben maar ik zat te twijfelen.

Voor de rest is de berekening goed?

Edit:

Nu kom ik uit op het volgende

3.7 · 10-4 / 2 = 1.85 · 10-4

1.85 · 10-4 * 176.124 = 0.03258

0.03258 * 10 (verdunning) = 0.3258 gram ascorbinezuur in een tablet van 5 gram

0.3258/5 * 100% = 6.52 massaprocent ascorbinezuur in het een tablet van 5 gram

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Massapercentage Ascorbinezuur in vitamine C

En nee, vitC is een 2-waardig zuur. Alleen de waterstoffen aan het staartje reageren, niet die aan de ring hangen.
Pardon, maar de zuurste OH van VitC is toch die op de beta-plaats van de carbonylgroep, wat eenvoudig valt aan te tonen via resonantiekanonieken.

Maar het is wel tweewaardig.
This is weird as hell. I approve.

Reageer