Pyridine en aluminium

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Pyridine en aluminium

Beste leden, weet er iemand of pyridine veilig kan bewaard worden in aluminium potjes? Of reageert pyridine met aluminium?

Groetjes,

Johan

Berichten: 220

Re: Pyridine en aluminium

Denk dat het niet reageert maar waarom niet in een donkere fles zoals commercieel verkrijgbaar is. Ik gebruik het namelijk ook zo van Merck Chemicals.

Berichten: 2

Re: Pyridine en aluminium

Denk dat het niet reageert maar waarom niet in een donkere fles zoals commercieel verkrijgbaar is. Ik gebruik het namelijk ook zo van Merck Chemicals.
Hoi, bedankt voor je antwoord, maar ik ben eigenlijk niet volledig geweest. Onze pyridine p.a. (Merck) zit inderdaad in donkere glazen flessen. Hiermee maken wij oplossingen in water (0.5 tot 10000 ppm) voor stikstofbepalingen. Op dit moment gebruiken wij aluminium kannetjes om deze oplossingen in te bewaren. Ik weet dat sommige chemicalien reageren met aluminium. Daarom mijn vraag: gaat de pyridine in deze oplossingen ook reageren met de aluminiume wand van deze kannetjes? Toch maar best overstappen op kleine donkere glazen flesjes?

Johan

Berichten: 220

Re: Pyridine en aluminium

Denk dat als je naar zelfde soort flessen overstapt goed zit. Mischien even afdampen met wat stikstof en dan cappen of (schroefdop) als maar goed afsluit en dan wat parafilm tegen lucht moet wel goed zitten volgens mij. Mij gevoel zegt dat niet reageerd met aluminium en dat dit gewoon in donkere glazen fles zit omdat dit commercieel gezien goedkoper is dan aluminium fles, en het donkere gedeelte tegen invloed licht is dus wel functioneel.

Berichten: 164

Re: Pyridine en aluminium

Naar mijn weten heeft akuminium een elektronendeficiëntie en kan daardoor optreden als lewiszuur en pyridine kan optreden als lewisbase.

Geen idee of het ook gebeurd in jouw situatie, maar ik denk dat je toch het beste voor de donkere glazen flesjes kan gaan.

Reageer