Springen naar inhoud

Ontmengen Natronloog (NaOH)

• Log in om te kunnen reageren

Joene

Joene

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 april 2011 - 22:35

Bij mijn werkgever wordt NaOH aangeleverd met een concentratie van 50%.
Dit verdunnen we met water tot 25%.

De opslagtank heeft geen roerwerk of circulatiepomp.
H2O wordt toegevoegd tijdens lossen NaOH.

Soms zien we verschillen in de concentratie. Het verschil kan oplopen tot 5%.
In de opslagtank zal rond de 10/20 ton oplossing NaOH 25% zitten.
Tankhoogte zal (op de gok) rond de 6 meter zijn.

Mijn vraag is:
Kan NaOH ontmengen? Of moet ik de fout in de meting zien? (beiden zijn verdacht)
Het kan maanden goed gaan en dan ineens blijkt de concentratie te schommelen.

Ik neem aan dat men destijds bewust geen roerwerk aangebracht heeft in de opslagtank. Ik kan de vinger echter nog niet op de zere plek leggen.
M`n gevoel zegt me dat toenemende entropie een grote mate van ontmenging tegengaat.

Aanleveringen van 50% zijn vooralsnog geen optie.

mvg,
Jeroen

Veranderd door Joene, 10 april 2011 - 00:09

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 april 2011 - 23:45

Ik verwacht dat er op den duur zeker verschillen in dichtheid zullen ontstaan.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 april 2011 - 20:07

Het zal niet 'ontmengen'. Als de concentratie overal in de tank 25% is, dan zal dat zo blijven.

Wat echter wel kan is dat door slechte menging een vloeistof met hogere concentratie NaOH naar de bodem zakt en daar als een wat zwaardere laag blijft liggen. Dit zal uiteindelijk wel d.m.v. diffusie mengen met de rest, maar dit proces kan heel langzaam zijn. Als er bijv. in de onderste meter van de tank een concentratie is van 30% en daarboven een concentratie van 22%, dan zou het dagen of weken kunnen duren voor alles homegeen is gemengd.

Je zult dus bij het vullen vanuit 50% tanks heel goed moeten letten op de menging met het water.

Dus, ik vermoed dat bij het vullen de menging niet goed genoeg is in sommige gevallen en dat daardoor vervolgens verschillen in concentraties ontstaan, die slechts heel langzaam verdwijnen.

Joene

Joene

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 april 2011 - 22:37

Ik zal navragen of de dosering van water gelijk loopt met de dosering van de oplossing uit de tankwagen. Kan me voorstellen dat lossen uit tankwagen soms even stil staat terwijl doseren water gewoon doorgaat.

En de meting? kan deze nog verdacht zijn? Ik verwacht morgen de gebruikte methode te weten.

gravimetrus

gravimetrus

• >100 berichten
  • 232 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 april 2011 - 15:34

Je kan wel gelijk water en loog doseren, echter door het grote verschil in dichtheid zal water en 50% loog niet spontaan goed mengen.

Door het grote dichtheidsverschil zal in zo'n grote tank door diffussie alleen het homogeen worden een eeuwigheid duren.

Je hebt toch echt een roerwerk nodig (of de zaak rondpompen).

Als je het zeker wil weten hoe het zit zou je de dichtheid van de loog op verschillende dieptes in de tank (na lossen van de tankwagen) kunnen meten.
Dan weet je of de zaak dan al homogeen is.
Ik durf te wedden van niet.

Veranderd door gravimetrus, 11 april 2011 - 15:37

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 april 2011 - 15:37

Een met een dikke laag teflon gecoat roerwerk (metalen kunnen nu eenmaal niet goed tegen basen) zou een oplossing kunnen zijn.

gravimetrus

gravimetrus

• >100 berichten
  • 232 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 april 2011 - 15:38

Een met een dikke laag teflon gecoat roerwerk (metalen kunnen nu eenmaal niet goed tegen basen) zou een oplossing kunnen zijn.

RVS kan prima tegen gec natronloog

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures