Redoxreactie met water

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Redoxreactie met water

Beste leden,

Ik heb onlangs een proefwerk gemaakt over redoxreacties. Dit ging me goed af, maar toch heeft mijn leraar een vraag fout gerekend om een nogal 'vage' reden.

De vraag ging als volgt:

Geef de halfvergelijkingen en de totaalvergelijking van de volgende stoffen die worden samengevoegd:

Aangezuurde waterstofperoxide-oplossing met een natriumchloride-oplossing.

Volgens mijn binas in tabel 48 staat dat aangezuurde H2O2 (waterstofperoxide) de beste oxidator is. Dit heb ik zelf ook in mijn eerste halfreactie staan, het probleem gaat om de reductor:

In tabel 48 staat namelijk dat H2O een standaardelektrodepotentiaal heeft van +1,23V, en dat Cl- een potentiaal van +1,36V heeft.

In de theorie zou je dus zeggen dat water hier de reductor is, dit heb ik ook opgeschreven.

Dit was volgens mijn leraar fout, hij gaf als reden dat het 'gewoon niet kan'.

Indien ik bewijs kan leveren dat H2O als reductor kan reageren volgens de vergelijking:

2 H2O(l) --> O2(g) + 4H+ + 4e-

... Krijg ik de punten die hij nu niet op mijn toets heeft gegeven.

Ik heb heel internet afgezogd naar bewijzen, net als dit forum, maar ik kan helaas nergens iets vinden over water dat als reductor reageert.

Weet iemand of de bovenstaande reactie plaats kan vinden onder normale omstandigheden, zelfs al is het maar een klein beetje?

Alvast bedankt,

Bas

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: Redoxreactie met water

Beste Bas,

ik moest ook eerst even kijken wat er zou gebeuren, maar de reactie die je bedoeld is gewoon de ontleding van waterstofperoxide in water en zuurstof. Deze reactie neemt plaats onder invloed van zonlicht, maar dit gaat erg traag. Dit is een evenwichtsreactie waarbij het evenwicht sterk aan de kant van waterstofperoxide ligt. Om de reactie de andere kant op te laten verlopen, kan je een katalysator toevoegen als, MnO2 of Fe2(SO4)3. wat jij bedoelde is volgens mij dit:

halfreacties:

H2O2 + 2H+ + 2 e- --> 2H2O

2H2O --> O2 + 4H+ + 4e-

2H2O2 + 4H+ + 4e- + 2H2O --> O2 + 4H+ + 4e- + 4H2O

2H2O2 + 2H2O --> 4H2O + O2

H2O2 --> H2O + O2

dit is dus gewoon de ontleding van waterstofperoxide in water en zuurstof, het zou best wel kunnen dat de reactie tussen de Cl- ionen en de aangezuurde waterstofperoxide wel verloopt.

mvg, jeffrey

Berichten: 2

Re: Redoxreactie met water

Oke, bedankt voor het antwoord, inderdaad zie ik nu dat het gewoon eigenlijk de ontleding is van waterstofperoxide.

Ik ben in de tussentijd ook erachter gekomen dat water eigenlijk nooit als reductor wordt gebruikt, tenzij er iets met elektrolyse wordt gedaan. Ook logisch, anders zou je zuurstof heel makkelijk kunnen verkrijgen.

Jammer dat dit niet tijdens mijn toets in de binas stond aangegeven met een voetnoot of zoiets, in ieder geval zal ik dit nooit meer fout doen.

Reageer