[scheikunde] Aantal mol H+ dat een base kan opnemen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 338

[scheikunde] Aantal mol H+ dat een base kan opnemen

Kan iemand mij helpen met vraag 19 van dit eindexamen ( http://www.eindexamens.leidenuniv.nl/nieuw...0II_opgaven.pdf )

Vraag is dus:

Na enige tijd is een deel van het in het papier aanwezige MgO en Mg(OH)<sub>2</sub> door koolstofdioxide uit de lucht omgezet tot MgCO<sub>3</sub>. Leg uit of ten gevolge van deze omzettingen het aantal mmol H<sup>+</sup> dat in een bladzijde van een boek kan worden geneutraliseerd minder wordt, gelijk blijft, of toeneemt.

Ik had als antwoord, dat 2 punten oplvert:

„CO3 2- is een zwakkere base dan O2- en OH- dus (stelt

zich met H+ een evenwicht in, dus) neemt het aantal mmol H+ dat kan worden

geneutraliseerd af.”

Het moet echter zijn: Een juiste uitleg leidt tot de conclusie dat het aantal mmol H+ dat kan worden

geneutraliseerd gelijk blijft.

Ik snap dit niet helemaal. CO3 2- is toch een zwakkere base dan OH- en O2-? Dus dan zou je toch denken dat er dan minder H+ kan worden opgenomen. Daarnaast, Mg(OH)2 neemt volgens Mg(OH)2 + H3O+ --> 4H2O + Mg2+ twee H+ op en MgO neemt ook 2 H+ op. Samen is dit toch meer dan de twee H+ dat CO3 2- kan opnemen.

Ik ben compleet in de war hoe ik dit moet zien. Alvast bedankt.

Re: [scheikunde] Aantal mol H+ dat een base kan opnemen

Monco schreef:Na enige tijd is een deel van het in het papier aanwezige MgO en Mg(OH)2 door

koolstofdioxide uit de lucht omgezet tot MgCO3.
Voer de redenering eens uit met de aanname dat er 1 mol MgO en 1 mol Mg(OH)2 in het papier aanwezig is en dat er 50% van beide stoffen wordt omgezet naar MgCO3

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: [scheikunde] Aantal mol H+ dat een base kan opnemen

Bedankt, maar ik snap het nog steeds niet. CO3 2- kan twee H+ opnemen, die andere basen ook. Is voor de vraag, hoeveel hoeveel mmol H+ een base kan neutraliseren, niet van belang hoeveel van een base aanwezig is? Stel je hebt x hoeveelheid CO3 2- en 2x OH-. Het is toch niet zo dat zij evenveel H+ kunnen neutraliseren? En maakt de sterkte van de base nog wat uit (OH- is sterker dan CO3 2-)....?

Reageer