Springen naar inhoud

radioactiviteit en kernchemie

• Log in om te kunnen reageren

stockgetal

stockgetal

• >25 berichten
  • 37 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 april 2011 - 18:21

Hallo,

Kan iemand me helpen bij het volgende:

De fysische halfwaardetijd van I(125) bedraagt 60 dagen, terwijl de biologische ervan in de schildklier 25 dagen is. Hieruit zou je moeten kunnen afleiden uit combinatie van de 2 de effectieve halfwaardetijd van I in de schildklier 18 dagen bedraagt.

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 april 2011 - 20:43

Als je 1 eenheid in de schildklier hebt na 0 dagen, hoeveel is er dan om biologische reden al weg na een bepaalde periode, bijvoorbeeld 30 dagen? En hoeveel van de overgebleven hoeveelheid is dan al vervallen? Dus hoeveel is er totaal na 30 dagen over? Wat is dan de halfwaardetijd?

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 april 2011 - 23:22

Ik lees de vraag en snap ook wel hoe dat zit met halfwaarde-tijden, maar dat je dan kunt uitkomen op 18 dgn.(effectieve halfwaardetijd), dat snap ik effe niet.
Ben zeer benieuwd naar een uitleg daarover.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 13 april 2011 - 07:47

Uitrekenen wat er na 18 dagen resteert

Voor halfwaarde tijd 60 dagen resteert 0,85
Voor halfwaarde tijd 25 dagen resteert 0,64
Gecombineerd resteert 0,544 hetgeen geeft dat de effectieve halfwaarde tijd 18 dagen is

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 april 2011 - 10:37

Ik zal wel iets over het hoofd zien, maar hoe dat nou zit met die biologische halfwaarde tijd, vat ik niet.
Biologisch of niet het blijft toch gewoon 60 dgn. Kan wel berekenen hoeveel er dan over is, in ...dgn., maar de opgave geeft mij de indruk dat er verschillende halfwaardetijden zijn en dat puzzelt me.

Edit. Ben er al uit, het is de halfwaarde (verwijderings) tijd.

Veranderd door thionyl, 13 april 2011 - 11:01

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 13 april 2011 - 11:00

De fyisische halfwaardetijd is puur hoelang het duurt voordat de helft van de deeltjes is vervallen.
Maar de biologische halfwaardetijd is gewoon metabolisme neem ik aan. De halfwaardetijd van je broodje kroket van de lunch is ongeveer een dag: na een dag heb je de helft ervan uitgescheiden...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 april 2011 - 11:31

Dit is een kwestie van simpele wiskunde.

De reactiviteit zorgt voor een concentratieverminderings factor van de vorm

2-t/r, waarbij r de radioactieve halfwaardetijd is van de stof (de tijd waarin de helft van de stof is verdwenen).

De biologische uitscheiding zorgt voor een concentratieverminderings factor van de vorm

2-t/b, waarbij b de zgn. biologische halfwaardetijd is van de stof (de tijd waarin de helft van de stof weer is uitgescheiden).

Beide effecten gecombineerd leiden tot een concentratieverminderings factor van de vorm

2-t/r * 2-t/b = 2-t/r - t/b = 2-t/c,

waarbij c te schrijven is als de gecombineerde halfwaardetijd b*r/(b+r)

Met b=25 en r=60 geeft dit c = 1500/85 = 17.65 dagen

Veranderd door woelen, 13 april 2011 - 11:32

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 april 2011 - 11:42

Bedankt iedereen, voor de uitleg. Waar ik de fout inging, was dat altijd wordt gesproken over een ophoping van radioactief Jood in de schildklier en niet over een uitscheiding enz.

En hoewel ca 18 dgn. beter klinkt, maakt dat er niet ongevaarlijker door.

stockgetal

stockgetal

• >25 berichten
  • 37 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 april 2011 - 18:47

Dankjewel,had het op die manier nog niet bekeken! :)

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 april 2011 - 19:00

De halfwaardetijd van je broodje kroket van de lunch is ongeveer een dag: na een dag heb je de helft ervan uitgescheiden...

Dit is een leuke grap in dit topic, maar om aan het wetenschappelijk niveau van het forum recht te doen wil ik wel toevoegen dat het alleen maar een grap is.

Het darmsysteem is een lineair systeem, en dat geeft geen halfwaardetijd. Op een bepaald moment komt alles er vlak na elkaar uit.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 april 2011 - 19:12

En hoewel ca 18 dgn. beter klinkt, maakt dat er niet ongevaarlijker door.

De fysische halfwaardetijd is eigenlijk niet direct het probleem.... Ernstiger: eigenlijk is het hoe korter de fysische halfwaardetijd, des te slechter! Voor de biologische halfwaardetijd geldt inderdaad het omgekeerde....

De hoeveelheid schade die wordt aangericht door een hoeveelheid radioactieve deeltjes is evenredig met de hoeveelheid deeltjes die vervalt in het lichaam. Als de fysische halfwaardetijd heel lang is, heeft een groot deel van de stof je lichaam verlaten voordat het is vervallen. Als de halfwaardetijd vergelijkbaar is met de verblijftijd, dan zal de helft in je lichaam vervallen, en daardoor schade kunnen aanrichten.

Uiteindelijk kun je dus beter je hele leven 109 atomen 40K in je lichaam hebben (daar vervalt er dan ruwweg 1 van per jaar) dan eenmaal 100 atomen 131I waarvan er ca. 70 in het lichaam vervallen (halfwaardetijd 8 dagen).

Edit: er zijn natuurlijk veel meer dan 109 atomen 40K in je lichaam.... In je lijf zit 140 gram K, dat is meer dan 1020 atomen 40K waarvan er duizenden per seconde vervallen.

Veranderd door rwwh, 17 april 2011 - 19:18

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 april 2011 - 20:26

En dan hebben we het alleen nog maar over verval/uitscheiding, niet over de mogelijke effecten van alfa, beta en gamma op DNA enz.

Bij inname lijkt mij alfa de meest gevaarlijkste en daarnaast ook de moeilijkste om goed te meten.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures