Springen naar inhoud

[scheikunde] Massapercentage

• Log in om te kunnen reageren

Pizza Monster

Pizza Monster

• >250 berichten
  • 338 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 april 2011 - 19:29

http://www.eindexame...20I_opgaven.pdf

Voor witte verf wordt vaak titaan(IV)oxide (TiO2) als pigment gebruikt. Deze stof wordt
bereid uit het erts ilmeniet.
Ilmeniet is van oorsprong ijzer(II)titanaat, FeTiO3.
In de loop van de tijd heeft echter een deel van het ijzer(II)titanaat met zuurstof uit de lucht
gereageerd. Door deze reactie bestaat het erts behalve uit ijzer(II)titanaat ook uit
ijzer(III)titanaat (Fe2(TiO3)3) en ijzer(III)oxide (Fe2O3).

Leg uit waarin het massapercentage titaan het hoogst is: in zuiver ijzer(II)titanaat of in erts
waarvan een deel van het ijzer(II)titanaat met zuurstof heeft gereageerd.

Antwoord:

ē notie dat in het erts dat (voor een deel) met zuurstof heeft gereageerd (relatief) meer
zuurstof (en evenveel titaan) aanwezig is
ē dus het massapercentage titaan is in zuiver ijzer(II)titanaat het hoogst

Wanneer de conclusie is gebaseerd op een juiste berekening, dit goed rekenen.

Ik vraag me dus af hoe je dit berekent. Ik zou het zo doen:

Het percentage Ti in FeTiO3 is 55,85/151,75 * 100 = 32%
Voor her erts zou ik dus alle atomen bij elkaar optellen, en dan kom ik uit op Fe5Ti4O15 en dan kom ik uit op 47,90*4/710,85 *100 = 27%.
Dit is op zich in overeenstemming met het antwoord maar ik weet niet of de berekening ook klopt.

Klopt dit. Bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 april 2011 - 20:05

Je tweede berekening zal niet kloppen. Je weet niet welk deel er met zuurstof heeft gereageerd, dus dat is een onbekend iets. Het enige wat je wel weet is dat de hoeveelheid Ti, in de grond, hetzelfde is en dat er zuurstof bij is gekomen en dus het gewichts % Ti kleiner zal zijn. Lijkt mij. De reacties die daar dan optreden zijn voor de afleiding van je sommetje.

Daarnaast kun je dus ook die molecuulformules dus NIET bij elkaar optellen om tot een antwoord te komen. Iets + iets is niet altijd 2.

Kan me niet voorstellen dat die 27% als antwoord gegeven is.

Pizza Monster

Pizza Monster

• >250 berichten
  • 338 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 april 2011 - 20:16

Ok, bedankt. Ik had al zo het idee dat het antwoord niet klopte. Ik vroeg mij alleen af wat voor een soort berekening je hier uberhaupt kan maken aangezien er te weinig gegevens zijn. Het enige wat je kan zeggen is dat wat je zegt: "Het enige wat je wel weet is dat de hoeveelheid Ti, in de grond, hetzelfde is en dat er zuurstof bij is gekomen en dus het gewichts % Ti kleiner zal zijn. "

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 april 2011 - 22:49

Dan heb je dat prima begrepen.
Neem aan dat je voor een examen werkt. Lees dan altijd een vraag minstens 2 x en vaak is een juiste redenering ook de volle punten waard. Succes.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures