Springen naar inhoud

[scheikunde] Molecuulformule voor biodiesel

• Log in om te kunnen reageren

derdedeklasser

derdedeklasser

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 april 2011 - 21:09

Ik zit in de derde klas en ik heb scheikunde, nu hebben we een project over biodiesel en de vraag die mij het makkelijkst leek te beantwoorden bleek dus best lastig.. Wat is de molecuulformule van biosdiesel? Ik heb echt OVERAL op internet gezocht, maar ik heb niks gevonden.. Hangt de molecuulformule niet af van welke biologische olie en welk alcoholketen wordt gebruikt?
Bij voorbaat dank. : )

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

hllaan

hllaan

• >100 berichten
  • 164 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 april 2011 - 22:16

volgens mij is biodiesel doorgaans een mix van allerhande onverzadigde vetzuuresters (met methanol) als je zoekt naar koolzaadolie of zonnebloemolie en kijkt welke vetten daarin zitten kom je al een heel eind denk ik.

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 april 2011 - 22:55

Van dat soort van mengsels ( hier bio-diesel) is gewoon geen mol.formule te geven. Het is GEEN zuivere stof. Je kunt een benadering ervan geven en "that is it".

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3329 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 april 2011 - 06:46

CH3OR zal nog het dichtste bij komen

maar thionyl heeft gelijk, er is eigenlijk geen molecuul formule te geven, alleen een algemene structuurformule van de belangrijkste componenten.

en dat is voornamelijk een vetzuur met een methanol groep na de esterbinding

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

Nelis77

Nelis77

• >25 berichten
  • 65 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 april 2011 - 12:56

Excuus,
CH3OOCR is eigenlijk juister als algemene structuurformule daar R toch meestal een alkylrest (of arylrest,...) weergeeft. Voor mij is CH3OR een methylether.
Voor typische Europese biodiesel gebaseerd op koolzaad is de R-groep:
10% C15H31 ("C16")
2% C17H35 ("C18")
60% C17H33 ("C18/1")
17% C17H31 ("C18/2")
8% C17H29 ("C18/3")
en nog enkele andere ketenlengtes in mindere mate aanwezig
Uiteraard schommelt deze verhouding al naar gelang je olie-grondstof, in de USA is de biodiesel voornamelijk gebaseerd op sojaolie waardoor er een pak meer C18/2 aanwezig is en minder C18/1.
Biodiesel van zonnebloemolie komt haast nooit voor, zonnebloemolie kost bijna het dubbele van koolzaadolie.

Groeten
Niels

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 april 2011 - 13:18

Voor mij is CH3OR een methylether.

Dat klopt natuurlijk. Maar was voor het comment niet zo van belang.

Aangezien het een vaak wisselend mengsel is, kun je ervan geen mol.form. van maken. Neem aan dat je het daar ook wel mee eens bent.

C17H33 met een O'tje hier en daar is een redelijke mol.formule om aan te rekenen, maar bepaald geen exacte grootheid.

Bio-diesel heeft eco mee, maar of dat zo is?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures