Gekleurde rook uit ontploffende ballon

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Gekleurde rook uit ontploffende ballon

Voor het opnemen van een filmpje willen we graag een opgeblazen ballon lek prikken waar vervolgens een goed zichtbare wolk gekleurde rook uit komt.

Heeft iemand enig idee of dit überhaupt mogelijk is en zo ja; hoe?

Hartstikke bedankt alvast!

Berichten: 5

Re: Gekleurde rook uit ontploffende ballon

kun je niet beter een gekleurde poeder gebruiken??

meer als een stofwolk ik denk dat gekleurde rook lastig word

Berichten: 3

Re: Gekleurde rook uit ontploffende ballon

Daar dacht ik inderdaad ook al aan, met gekleurde rook lijkt mij ook lastig maar het valt/viel hier nog te proberen..!

Berichten: 1.816

Re: Gekleurde rook uit ontploffende ballon

Echt lastig hoeft het niet te zijn. Er bestaat een joodverbinding, die zelfs bij een geringe trilling ontploft en paarse dampen geeft en dus zeker als je de ballon lekprikt. Echter om, denk ik, bekende redenen mag ik dat hier niet posten.
LiA

Berichten: 3

Re: Gekleurde rook uit ontploffende ballon

Hm het moet wel veilig blijven ;) Bedankt voor het meedenken in ieder geval.

Berichten: 1.816

Re: Gekleurde rook uit ontploffende ballon

Veilig? Alles is veilig zolang je maar binnen de grenzen blijft.
LiA

Berichten: 915

Re: Gekleurde rook uit ontploffende ballon

Laat eens een ballon opblazen door een roker (terwijl die een sigaret rookt natuurlijk) en probeer dat eens, misschien lukt het al? (Lukt ook met zeepbellen)

Berichten: 840

Re: Gekleurde rook uit ontploffende ballon

Je zou een ballon kunnen vullen met stikstofdioxide gas wat je maakt door wat koper in salpeterzuur te leggen. Dit gas is bruin. Het gas is wel erg giftig maar in kleine hoeveelheden buiten moet dit kunnen. Ik zou het wel binnen enkele minuten voordat je hem lek prikt vullen, omdat ik me kan voorstellen dat het gas de ballon aanvalt.

Ik heb een filmpje gemaakt waar ik dit gas maak:

http://www.youtube.com/watch?v=OoddtIlN5jU&feature=related

Of je brengt een klein beetje van een sterke kleurstof (misschien rhodamine B of methyleenblauw ofzo) in de ballon en prikt hem lek. Dit moet wel buiten want deze stoffen maken echt overal vlekken. Ik weet niet zeker of dit werkt.

Reageer