Springen naar inhoud

Probleem met blanco in L-Carnitine methode

• Log in om te kunnen reageren

Bas1987

Bas1987

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 april 2011 - 14:18

Hallo allemaal,

Mijn naam is Bas en ik ben nieuw op dit forum. Ik volg de studie HLO richting analytische chemie.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met het volgende probleem:

Vanaf heden ben ik bezig met het opzetten van een methode voor L-Carnitine met een LC-MS/MS. Helaas vind ik in de blanco een piek met dezelfde retentietijd als L-Carnitine en de interne standaard d3-L-carnitine. De blanco is mobiele fase B met ammonium acetaat. Zonder de ammonium acetaat is er geen piek waarneembaar. Ik heb twee verschillende ammonium acetaat van Sigma gebruikt:

-for mass spectroscopy, eluent additive for LC-MS, ≥99.0% (Fluka)

-LC-MS Ultra; eluent additive for UHPLC-MS (Fluka)

De eerste geeft een piekoppervlak van 10.000 en de tweede tussen de 1000 en 2000. Het piekoppervlak van de laagste standaard is 120.000.

Informatie:

Systeem: UHPLC-TQD van Waters

De piek elueert bij ongeveer 70/30 acn/water.

Gradient:
Mobiele fase A: water + 10 mM ammonium acetaat
Mobiele fase B: ACN/water 97/3 + 10 mM ammonium acetaat
Kolom: HILIC 150 mm van Waters
Massatransities:
161,9>84,45 en 161,9>102,3 (standaard)
164,9>84,45 en 164,9>102,3 (interne standaard)

Groeten Bas

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

sradracer

sradracer

• >100 berichten
  • 157 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 april 2011 - 15:46

wat is nu je vraag? Je geeft nl wel een probleemstelling met je probleem en achtergrond informatie, maar stelt geen vraag.

Wil je weten hoe je de verontreiniging kwijt raakt of welke ammonium acetaat je moet gebruiken of wil je iets anders weten?

Als je laagste std je LOQ is, zou ik me niet zo druk maken over een verontreiniging die een factor 10 of 50 eronder ligt.
Je interne std kan wel een probleem zijn, omdat je hiermee aantoont of de injectie wel heeft plaatst gevonden. Maar als je daar een criteria aan hangt van bv min 50% van het oppervlakte van de std in oplosmiddel is dit ook weer verholpen.

azvvo

azvvo

• >100 berichten
  • 220 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 april 2011 - 16:48

wat is nu je vraag? Je geeft nl wel een probleemstelling met je probleem en achtergrond informatie, maar stelt geen vraag.

Wil je weten hoe je de verontreiniging kwijt raakt of welke ammonium acetaat je moet gebruiken of wil je iets anders weten?

Als je laagste std je LOQ is, zou ik me niet zo druk maken over een verontreiniging die een factor 10 of 50 eronder ligt.
Je interne std kan wel een probleem zijn, omdat je hiermee aantoont of de injectie wel heeft plaatst gevonden. Maar als je daar een criteria aan hangt van bv min 50% van het oppervlakte van de std in oplosmiddel is dit ook weer verholpen.

Laatste ben ik het niet helemaal mee eens je interne standaard is om aan te tonen of je verlies hebt tijdens monster voorbewerking en eventuele correcties voor je respons van de detector zodat je dit opvangt.

Bas1987

Bas1987

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 april 2011 - 12:47

Bedankt voor jullie reacties.
Ik ben inderdaad vergeten mijn vraag duidelijk te formuleren.
Mijn vragen:

1. Wat kan de interferentie van de ammonium acetaat zijn?
2. Is de piek significant voor de analyse? (vraag is al beantwoord door sradracer)

sradracer

sradracer

• >100 berichten
  • 157 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 april 2011 - 15:47

Laatste ben ik het niet helemaal mee eens je interne standaard is om aan te tonen of je verlies hebt tijdens monster voorbewerking en eventuele correcties voor je respons van de detector zodat je dit opvangt.

Daar heb je gelijk in, daarom zeg ik er ook bij dat je de IS voor het aantonen van de injectie gebruikt.
Maar inderdaad, als je deze voor een berekening voor de recovery gebruikt, kan het tot problemen leiden.
Maar als de intensiteit van de verontreiniging in de blanco's constant is, kan je deze weer van je monsters aftrekken.

1. Wat kan de inteferentie zijn?
Ik heb geen ervaring met L-Carnitine, maar zie op wikipedia dat het een ammonium zout is. Dus misschien is de inteferentie wel L-Carnitine...

Veranderd door sradracer, 18 april 2011 - 15:51

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures