kleur van een stof.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

kleur van een stof.

Dit is een probleem dat me al een tijdje bezig gehouden heeft.

Kan je (en hoe) bepalen welke kleur een molecule heeft?

Wat ik wil weten is of het mogelijk is om aan bijvoorbeeld de structuurformule van Indigokleurstof[1] te zien welke golflengtes teruggekaatst worden en welke omgezet worden in andere energievormen?

Ik heb enkel de gewone onderdelen gekregen in het middelbaar en dit viel buiten het bereik van onze lessen dus ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen.

Alvast bedankt,

Marlon.

[1]- http://nl.wikipedia.org/wiki/Indigo_(kleurstof)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: kleur van een stof.

De basics: de elektronen van moleculen kunnen slechts welbepaalde energieniveau's bezetten, ze zijn gekwantiseerd. Standaard bezetten deze zo laag mogelijke niveau's: de grondtoestand. De nodige energie om naar een hogere toestand te gaan kan worden aangeleverd door licht (straling). De energie van een lichtdeeltje (foton) is evenredig met de frequentie van het licht. Dit verklaart waarom er welbepaalde frequenties geabsorbeerd worden: met deze welbepaalde frequenties kunnen we een elektron naar een hogere energieniveau sturen.

De meest intense absorpties krijg je bij een overgang van het hoogst bezette niveau (het HOMO) naar het laagste onbezette (het LUMO). Het is mogelijk om kwantummechanisch hier aan te gaan beginnen rekenen, en de energieën van deze niveau's (benaderend) te vinden, en zo ook de betrokken golflengtes. Maar dat is veel werk.

Er bestaan ook voor zeer veel klassen moleculen regeltjes om deze golflengtes te schatten, zoals bijvoorbeeld de Woodwardregels, of de regels van Scott. Deze regels gaan uit van een basisstructuur met een zekere absorbtiegolflengte, waar je dan dingen moet bijtellen. Maar deze regels zijn ook maar benaderend, en zijn louter empirisch.

Algemeen geldt wel: hoe meer dubbele bindingen bij elkaar (geconjugeerde bindingen), hoe groter de geabsorbeerde golflengte. Welke kleur je dan ziet, kan je testen op deze site.

Maar het korte antwoord: nee, je kan het niet zo "out of the blue" zien.

Zie ook: http://www.chemguide.co.uk/analysis/uvvisible/theory.html
This is weird as hell. I approve.

Reageer