[scheikunde] Titratie ammoniak + zoutzuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Titratie ammoniak + zoutzuur

Hallo allemaal! :)

Ik ben bezig met een opdracht voor scheikunde en loop vast op 2 punten: De opdracht gaat over een ammoniaksensor die maagzweren vindt.

Het eerste punt waar ik niet uit kom is het volgende: Er wordt een titratie uitgevoerd waar er gekozen moet worden tussen zoutzuur en azijnzuur. Ik heb gekozen voor zoutzuur.

Dan moet ik de molariteit van het zoutzuur zo kiezen, dat er precies 5.0 ml zoutzuur nodig is als 1.00m3 lucht wordt doorgeleid waarin het ammoniakgehalte gelijk is aan de MAC-waard.

de MAC-waarde van ammoniak is 18mg/m3 lucht. volgens mij is de reactievergelijking: NH3 + HCL --> NH4CL is dat juist?

Is de molverhouding dan ook 1:1 --> 1

18 mg = 0.018 gram

1 mol NH3 = 17.03 gram

0.018 gram = 0.001 mol NH3

Dat zou betekenen dat dus 0.001 mol HCL nodig is voor deze titratie...dit is opgelost in 5ml. in 1000ml zou dan 0.2 mol HCL opgelost moeten zitten. Dus heb ik zoutzuur nodig met een molariteit van 0.2?

Ik vraag mij af of dit klopt. Ik twijfel vooral over de reactievergelijking...Want er ontstaat een vaste stof (NH4CL) kan daar wel een titratie mee worden uitgevoerd of moet het dan een oplossing zijn? Wat zie ik over het hoofd?

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Titratie ammoniak + zoutzuur

Oh ja! Ik had nog een vraag.

'In de gevormde oplossing wordt volgens het artikel de concentratie van ammoniumionen bepaald. Doordat ammoniak een zwakke base is, is deze concentratie recht evenredig met de wortel uit de concentratie ammoniak'

[NH4+] = 4.2 X 10^-3 X √[NH3]

Leid deze formule af:

Ik snap echt niet wat ik hier moet doen. Hoe komen ze aan die 4.2 X 10^-3? Staat nergens gegeven. Heeft iemand een idee wat dat is?

Berichten: 24

Re: [scheikunde] Titratie ammoniak + zoutzuur

NH4Cl(salmiak) is een zout. ben je oplosbaarheid nagegaan? klopt je formule dan?

Een molverhouding vind je over het algemeen door te zorgen dat je reactievergelijking klopt. zo is X + Y = 4Z 1:1:4 in molverhouding. onthoud dat een mol niet meer dan een lastig getal is en geen eenheid!

kijk bij je berekening van aantal mol nog eens naar je significantie! dit is heel belangrijk om goede resultaten te krijgen

de rest van je berekening lijkt me niets mis mee.

Reageer