[scheikunde] bodem ontzuring magnesiumkalk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

[scheikunde] bodem ontzuring magnesiumkalk

Ook ik heb een fijne po gekregen en uiteraard snap ik er weinig van.

Dit is de eerste vraag:

Op welke wijze kan met magnesiumkalk verzuring worden tegengegaan, geef ook de bijbehorende reactie(s).

Deze vraag lukte al nauwelijks, mijn antwoord:

Door een base toe te voegen, zal de ph hoger worden of neutraliseren (maar hoe dit precies werkt is mij nog een vraag) en met als reactie:

MgCaCo3 + H+ ---> Ca 2+ + Mg 2+ + CO2 3- + OH-

Klopt dit of zit ik er helemaal naast?

De volgende vraag:

Wat is de verandering in pH geweest door het uitstrooien van magnesiumkalk. De oppervlakte van het gebied was 1 hectare groot, 1 hectare komt overeen met 10 tot de macht 4 vierkante meter.

De zuurgraad van de bodem was 3,5 en 4,4 en een pH van 7,0 is wenselijk. In totaal is 500 ton magnesiumkalk uitgestrooid.

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen, ik heb echt geen idee hoe ik dit moet aanpakken.

PS: ik moet de po aanstaande dinsdag inleveren!

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] bodem ontzuring magnesiumkalk

Magnesiumcalciumtricobaldide is niet de formule voor magnesiumkalk. En ja, je zit er helemaal naast. Waar komt die hydroxide ineens vandaan?

Berichten: 10

Re: [scheikunde] bodem ontzuring magnesiumkalk

Ehms, tsjah ik dacht omdat het basisch moet worden dat er dan OH- vrijkomen.

De formule voor magnesiumkalk kan ik nergens vinden. Is dit niet magnesiumcarbonaat dan misschien?

Re: [scheikunde] bodem ontzuring magnesiumkalk

Zover ik het kan vinden is het basisch Magnesiumcarbonaat met de formule MgCO3·Mg(OH)2·4 H2O

Berichten: 10

Re: [scheikunde] bodem ontzuring magnesiumkalk

Jezus, kunnen ze het nog moeilijker maken?!

Is het dan niet gewoon

MgCO3*Mg(OH)2*4H2O ---> 2 Mg 2+ + 2 OH- + 4 H2O

Nee, zal wel niet goed zijn...Met dat water moet ook wat gebeuren lijkt mij.<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] bodem ontzuring magnesiumkalk

Nee, niet echt. Waar blijft het carbonaat?

Reageer