epoxypolyamide chemisch afbreken

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 48

epoxypolyamide chemisch afbreken

Beste forumleden,

Een computerchip is verpakt in een EMC, in dit geval in Hysol MG15F van de firma Loctite. Om de chip te kunnen bekijken en er aan te meten, moet de polymeerlaag worden verwijderd. Het polymeer is chemisch resistent tegen rokend salpeterzuur. Hysol MG15F is " is an anhydride cured molding compound ", meer dan dat geeft Loctite niet prijs wat betreft de chemische samenstelling. Het zal een met amides gecrosslinked epoxypolymeer zijn.

Dan de vraag: Hoe breek ik dit polymeer chemisch af ? Zal ik het proberen met 4mol HCl in ether, wat elders op dit forum werd geadviseerd voor het omzetten van een amide in een amine, of werkt dat niet bij polyamiden? Oplossen in peroxide? of zwavelzuur?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: epoxypolyamide chemisch afbreken

Klinkt als reverse engineering... is dat niet een beetje illegaal als er een patent op die chip zit? ;)

Berichten: 1.816

Re: epoxypolyamide chemisch afbreken

Ben het eens met FW. Maar een hint kan zijn, dat je in het verkeerde vakgebied je antwoord zoekt om een polymeer "kapot te krijgen in oplosbare eenheden". Ben benieuwd wat er nu weer gekraakt moet gaan worden.
LiA

Berichten: 48

Re: epoxypolyamide chemisch afbreken

Fuzzwood,

Het is niet illegaal om als chipproducent je eigen chips chemisch open te breken en daarna electronisch door te meten. Dit gebeurt onder meer na verouderingsproeven en na een eventuele terugroeping van chips uit de markt voor Failure Analysis.

Thionyl,

Bedoel je met het verkeerde vakgebied, dat ik op een ander deel van het forum moet zijn?

Salpeterzuur werkt voor het verwijderen van de meeste chipomhullingen, maar niet voor de beschreven omhulling (zie openingsbericht).

Berichten: 1.816

Re: epoxypolyamide chemisch afbreken

Denk eens niet chemisch om een polymeer stuk te krijgen en je hebt je antwoord

Weet daar te weinig van, maar zie wel de resultaten ervan.

Overigens heb ik ook wel de nodige chemie los gelaten op chips en toen bleef er meestal weinig van over om te meten.

Voor alles is echt ( soms helaas ) een oplossing en hier is chemie echt niet de oplossing die je zoekt.

Of heb je de ideale chemie gevonden om de chip "ongrijpbaar"te maken? En zoek je nu naar (anti) kraak-mogelijkheden?

Heb geen idee hoe die verouderingsproeven van jullie zijn, maar misschien in die richting?
LiA

Berichten: 677

Re: epoxypolyamide chemisch afbreken

Vermits het een epoxide is, zal een organisch solvent niet werken: een gecrosslinkt polymeer is on oplosbaar in om het even wat.

Je zou "piranic acid" kunnen proberen: 2/3 geconcentreerd zwavelzuur en 1/3 20% waterstofperoxide. (let wel: ZEER corrosief!)

Eventueel kan je een wat hogere temperatuur gebruiken. Ik weet uiteraard niet of de chip dit gaat overleven.

Berichten: 1.816

Re: epoxypolyamide chemisch afbreken

Zoals ik al aangaf, wat valt er dan nog te meten als alles is opgelost?

Operatie geslaagd en patiënt overleden, op deze manier.

Er zijn andere zaken die stoffen kunnen "aantasten", behalve chemie. Kwestie van effe verder denken en proberen.

succes
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: epoxypolyamide chemisch afbreken

Je zou het idd mechanisch kunnen doen, maar volgens mij eindig je dan ook met een dode chip.

Berichten: 1.816

Re: epoxypolyamide chemisch afbreken

Misschien dat UV licht een mogelijkheid is om het polymeer kapot te krijgen?
LiA

Berichten: 54

Re: epoxypolyamide chemisch afbreken

Je zou Methylpyrrolidone kunnen proberen. Geen idee wat de chip daarvan vindt. Standaard advies voor het losmaken van epoxies is mechanisch.

UV licht gaat vermoed ik niet werken. Dit soort materialen zitten vaak vol met vulstoffen die ervoor zorgen dat het UV licht snel geblokkeerd wordt.

Berichten: 24

Re: epoxypolyamide chemisch afbreken

anhydride gecurde systemen met epoxies bevatten ester-bindingen. De OH die in de epoxy hars zit reageeert met anhydride en vormt naast een ester binding een zuur. Het zuur reageert vervolgens met epoxy en vormt (naast de ester) weer een alcohol OH. Daarmee heb je cycle. Ester bindingen kun je dus het beste proberen te hydrolyseren met base. beter nog een natrium ethoxide of natrium methoxide. Wellicht dat het systeem hoog gevuld is met silica en dat kun je ook oplossen met base

Als je type naam van je gebruikte produkt weet kun je altijd de MSDS opzoeken. Daarin moet staan wat voor chemische verbindingen er in een produkt zitten (moeilijker voor polymeren)

Berichten: 48

Re: epoxypolyamide chemisch afbreken

Jooken,

Bedankt voor je tip! Ik heb een verpakte chip vijf minuten in "piranic acid" met een ondermaat peroxide gedompeld. Er ontsnapten gasvormige belletjes aan het polymeer, dus er gebeurt iets. Tijd voor een uitgebreide proef heb ik nog niet genomen.

cschaeke,

Waarom zou ik methylpyrollidone proberen?

yump,

Het syteem is inderdaad hoog gevuld met silica: 20%polymeer en 80% silica. Het probleem met de MSDS-en van Loctite (www.henkel.com) is dat ik ze niet openen kan. Alleen TDS-en (technical datasheets) zijn toegankelijk. Uit het TDS heb ik alle chemische info (dat is héél weinig) in mijn openingsbericht vermeld.

Ik zal eens onze labvoorraad scannen op de aanwezigheid van ethoxide of methoxide en zo mogelijk een proefje uitvoeren. Ik gok dat methoxide basischer is dan ethoxide en dat methoxide daardoor een betere kans van slagen geeft?

Berichten: 24

Re: epoxypolyamide chemisch afbreken

denk ook dat het natrium methoxide beter is omdat deze iets polairder is dan het ethide. Verwacht daarmee ook dat het polymeer iets beter verweekt, en dus kans op reactie groter is, dan met ethoxide.

natrium methoxide kun je gewoon kopen en anders maken uit methanol en natrium (ik denk dat je wel methanol als oplosmiddel moet gebruiken

Reageer