[scheikunde] Reactievergelijkingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] Reactievergelijkingen

Hallo iedereen,

We hebben tijdens het practica enkele proeven gedaan en er zijn 2 proeven waarbij ik de reactievergelijkingen niet vind. Ik heb er ook telkens de proef bijgeschreven.



1. Na toevoeging van enkele druppels 2 M HNO3 aan enkele druppels 8% thioacetamideoplossing in een proefbuis verwarmen we tot het kookpunt. Na het verwarmen voegen we druppelsgewijs de Sb3+-oplossing toe, er wordt een oranje sulfideneerslag gevormd.

Ik denk de reactievergelijking te weten maar hierbij heb ik geen rekening gehouden met het salpeterzuur. Klopt deze reactievergelijking?

2Sb3+ + 3CH3CSNH2 + 3H2O → Sb2S3 ↘ + 3CH3CONH2 + 6H+

2. Na toevoeging van enkele druppels 1 M HCl aan enkele druppels 8% thioacetamideoplossing in een proefbuis verwarmen we tot het kookpunt. Na het verwarmen voegen we druppelsgewijs Sb 3+ -oplossing toe, er wordt een oranje sulfideneerslag gevormd.

Vervolgens decanteren we de bovendrijvende vloeistof en voegen we 1 ml gedistilleerd water toe om vervolgens weer te decanteren. Na druppelsgewijze toevoeging van (NH4)2S-oplossing schudden we de oplossing en de neerslag lost op.

Hier heb ik echt geen idee wat de reactievergelijking kan zijn.

Alvast heel erg bedankt!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Reactievergelijkingen

1. Sb2S3 is een mineraal, maar dit is niet oranjerood. Meer waarschijnlijk wordt er Sb2S5 gevormd: http://en.wikipedia.org/wiki/Antimony_pentasulfide

2. Als ik in Google zoek op "antimony ammonium sulphide", kom ik op een passage in een boek uit (Concise encyclopedia chemistry

By Mary Eagleson) dat zegt: "Sb2S5 is only slightly soluble in water and dilute acids and reacts with ammonium sulphide solution to give thioantimonates."

Reageer