[scheikunde] hoeveel moleculen kristalwater in soda

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[scheikunde] hoeveel moleculen kristalwater in soda

ik zie dat dit al vaker is gevraagd op dit forum maar ik kom er maar niet uit.

wij moesten ook de x bepalen in Na2c03 . x H20 ik kom op een x van 25 maar ik heb begrepen dat het ongeveer 10 moet zijn??!

wij kregen 7,00 gram soda. Dit vulden we aan tot 250 mL water.

Toen een buret met 0,1 M zoutzuur en 10 mL soda-oplossing in een erlenmeyer.

bij mij was de kleuromslag na het toevoegen van 9,90 mL zoutzuur maar dan kom ik dus op een x van 25. Ik dacht dat het misschien ligt aan de gebruikte indicator: fonolftaleïe??? Of heeft het misschien iets te maken met CO2

ik heb echt geen idee. Help alsjeblieft 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: [scheikunde] hoeveel moleculen kristalwater in soda

Zo'n probleem los je altijd op door uitgebreid uit te leggen hoe je aan zo'n resultaat komt, dus: welke reacties treden op? en hoe heb je x berekend?
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 9

Re: [scheikunde] hoeveel moleculen kristalwater in soda

ik zal precies uitleggen wat ik heb gedaan:

Ik heb als reactievergelijking:

CO3(2-) + 2H3O(+) pijltje H2CO3 + 2H20

ik zie op internet ook andere vergelijkingen staan, maar ik weet niet welke ik moet nemen, volgens mij maakt dat voor de berekening niet zoveel uit??? (Of wel met CO2))

9,90 mL zoutzuur en het was 0,1 molair zoutzuur. Ik heb dus 0,00099 mol zoutzuur toegevoegd..

ik ben er nu vanuit gegaan dat er dan gewoon twee keer zo weinig, (molverhouding) CO3 (2-) is gereageerd dus 0,00045 mol dan dus ook 0,00045 mol Na2CO3

er zat dus 0,00045 mol Na2CO3 in die erlenmeyer. In die erlenmeyer had ik 10mL van mijn 250 mL soda oplossing gedaan. In de 250 mL soda-oplossing zat dus 0,00045*25=0,01125 mol Na2CO3 dat keer 106 (molaire massa) =1,1925 gram

dan dacht ik 7-1,1925=5,8075 gram

dus 5,8075 gram water delen door 18,02= 0,32 mol water

dan heb je dus per mol Na2CO3 (0,32/0,01125)=28,6 mol water

dus x=28,6

eerst had ik 25 maar dat komt denk ik door afronden enzo???

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: [scheikunde] hoeveel moleculen kristalwater in soda

Op zich is je methode juist ( behalve dat 0,00099/2 niet 0,00045 is).

Maar inderdaad is fenolftaleïne een ongeschikte indicator. Deze heeft een omslaggebied van een pH tussen 8,2 en 10. Dus als in je oplossing de pH onder de 8,2 duikt, is je kleur zeker weg en stop je met titreren.

Echter moeten we twee evenwichten beschouwen:

CO32- + H+ <=> HCO3-

HCO3- + H+ <=> H2CO3

en nog

H2CO3 <=> CO2 + H2O

Nu wordt de behandeling wat complexer, maar het blijkt dat fenolfaleïne omslaat bij de eerste stap, en niet de tweede! Zie ook hier (onder kopje "Sodium carbonate solution and dilute hydrochloric acid"). Dus jij bent gestopt met de titratie terwijl je maar het eerste proton er hebt bijgeduwd. Je onderschat dus de concentratie soda met exact de helft.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 9

Re: [scheikunde] hoeveel moleculen kristalwater in soda

jippie, nu kom ik op een x van 9,81 als ik die concentratie van de soda 0,00099 neem!

dank je wel.



moet ik dan als reactievergelijking

CO3 (2-) + H3O(+) pijltje HCO3(-) + H2O

opschrijven ofzo. (moet het een evenwicht zijn)

als ik het goed begrijp moet ik dus 0,00099 nemen omdat bij het omslagpunt deze reactie wel heeft plaatsgevonden, maar die andere nog niet. Dus molverhouding 1:1?

maar hoe weet je dat die pH van 8,2 wel deze reactie is en niet die ander??

waarom zit die grens dan bij 8,2.

in ieder geval bedankt voor je hulp, ik snapte echt niet wat er fout was..

Berichten: 9

Re: [scheikunde] hoeveel moleculen kristalwater in soda

ik was die link vergeten te lezen die jij had gezegd. Nu heb ik hem gelezen en ik snap het!

echt heel erg bedankt voor de goede hulp! :D

Reageer