[scheikunde] vraagstuk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] vraagstuk

Hallo Iedereen,

een vraag van een onzekere studente...

Ik heb een oefening die ik moet oplossen waar ik gewoon niet uitgeraak. het lijkt nochtans heel simpel maar ik zie het dus echt niet.

opgave:

een mengsel van N2 en O2 heeft een volume van 100 cm3 bij een temp van 50°C en een druk van 107 kPa. Dit mengsel werd gevormd door 50 cm3 O2 van 60 °C en 53,5 kPa met X cm3 N2 van 40 °C en 53,5 kPa te mengen; Hoe groot is X?

de opl is 147 cm3

dit is wat ik (fout) doe:

eerst dacht ik direct het volume te berekenen uit de gecombineerde gaswet (p.V/T vh mengsel = p.V(?)/T van N2) maar dan kom ik 193,8 cm3 uit en het volume vh mensgel is maar 100 cm3, dus dat kan niet

in de cursus staat hulp voor het vinden vd oplossing:

bereken eerst de partieeldruk van O2 (gecombineerde gaswet), bereken vervolgens uit de wet v dalton de partieeldruk van N2. bereken daaruit het oorspronkelijk volume dmv gecombineerde gaswet. dus zocht ik toch een beetje verder.

gecomb. gaswet:

partieeldruk O2(?) . V (standaard) / T (standaard) = p.V/T van O2

dan kom ik uit dat partieeldruk O2 = 97,90 kPa is

aangezien de druk van het mengsel 107 kPa is, is de partieeldruk van N2 dan 9,1 (wat nogal weinig is.... )

als ik daaruit de gecombineerde gaswet toepas met p.V/T van N2 = p.V/T van het mengsel dan bekom ik als volume voor N2: 1139 cm3 wat dus veel te groot is aangezien het mengsel maar 100 cm3 is

zucht

dan dacht ik dat ik het te ver zocht

en paste ik de gecombineerde gaswet toe op deze manier: p.V/T van het mengsel = partieeldruk O2 (?) . V (O2) / T (O2)

dan bekom ik dat de partieeldruk van O2 = 220,6 kPa is wat dus ook niet kan aangezien de totale druk slechts 107 kPa is

ik snap ook de hulp bij die oefening niet. waarom de partieeldruk zoeken als de gegeven drukken samengeteld de totale druk al is?

kan iemand me helpen aub? wslk is het heel simpel maar ik geraak er niet uit. :eusa_sick:

Berichten: 164

Re: [scheikunde] vraagstuk

je kan berekenen hoeveel mol N2+O2 er in het mengsel zitten met de gaswet

Je kan berekenen hoeveel mol O2 er in zit met de gaswet.

Dan weet je hoeveel mol N2 er nog bij moet om het totaalplaatje compleet te maken

Berichten: 6

Re: [scheikunde] vraagstuk

ach zoooo

met de gaswet: p.V = n.R.T dan, daar had ik niet aan gedacht!

dan bekom ik 4 mol mengsel en 1 mol O2 -> dus is er 3 mol N2?



of wordt het aantal mol niet zo afgerond? (ik heb bv 0,966 mol O2)

Berichten: 164

Re: [scheikunde] vraagstuk

Ik weet niet of je antwoorden kloppen, ik heb het zelf niet nagerekend maar alleen de methode gegeven hoe ik het zou oplossen. Denk er wel aan dat volume in kubieke meters is en de temperatuur in kelvin. Ik zou het gewoon bij 0,966 houden

Berichten: 6

Re: [scheikunde] vraagstuk

ik had inderdaad mijn volumes niet omgezet naar kub. meters! er is 0,00294 mol N2 en met diezelfde wet p.V = n.R.T kom ik het juiste volume uit, oef...! ;)

door dit te snappen, heb ik ook andere oefeningen kunnen oplossen, dus HARTELIJK DANK voor de hulp!!

Reageer