Ideale pH voor Nessler kleuring

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 26

Ideale pH voor Nessler kleuring

Als je na een Kjeldahl-destructie wil verdergaan met een Nesslerkleuring, wat is dan eigenlijk de ideale pH om die kleuring bij uit te voeren? Ik weet dat het zuur moet zijn, maar mag dat echt een overmaat zuur zijn of hou je dat best binnen de perken?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Ideale pH voor Nessler kleuring

Volgens mij doet de Nessler reactie het alleen in basisch milieu...

Je destilleert ammoniak over naar een boorzuuroplossing. In het Nessler reagens zit voldoende base om de reactie in die oplossing te laten verlopen.

Berichten: 26

Re: Ideale pH voor Nessler kleuring

ja, mijn excuses, ik ben iets te haastig geweest bij het plaatsen van dit bericht... was efkes vergeten rekening te houden met de NaOH in dat Nessler reagens... maar tussen welke grenzen moet de pH bij de reactie liggen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Ideale pH voor Nessler kleuring

Ik kan dat niet vinden.

Ik verwacht dat de pH een vrij constante waarde hebben. Je destilleert ammoniak uit het monster in een boorzuuroplossing. De concentratie aan boorzuur is veel hoger dan die van ammoniak in die oplossing na destilleren.

Na toevoeging van de Nessler reagens zal de pH in die oplossing vrijwel altijd dezelfde zijn.

Berichten: 26

Re: Ideale pH voor Nessler kleuring

... ik ben van plan te proberen die destillatie ervantussen te laten (naar 't schijnt moet dat gaan) vandaar... toch bedankt

Enig idee wat de functie van het H2O2 is bij de destructie? Ik heb nu zowel kjeldahltablet als H2O2 toegevoegd bij de destructie, maar vraag mij af of dat wel nodig is... (mijn eerste idee was dat het H2O2 de oplossing kleurloos zou maken, maar dat is dus niet het geval)?

Reageer